Bertil
Vallien har sedan 1960-talet fått förmånen att
utföra offentliga utsmyckningar. I början fungerade de
mest som ett dekorativt inslag, för att sedan bli en integrerad
del av helheten.
Redan
1960, ett år innan han gick ut Konstfack, gjorde han en relief
i keramik för Karolinska institutets 150-årsjubileum.
I en bank och på en flygplats i Los Angeles utförde Bertil
väggreliefer under åren 1962-63. Dessa utsmyckningar
nuvarande öden är tyvärr oklara. Detsamma gäller
det för de väggskulpturer han gjorde i trä och glas
åt Uppsala läkarhus och en optiker i Stockholm 1964.Det
första större uppdraget fick han 1965 av rederiet Svenska
Lloyd. Deras båt Saga fick utsmyckningar i form av smide och
keramik. Bertil gjorde dels en 12 meter lång relief i smide
med inspiration från skeppet Rijkswasa som sjönk 1623.
Sedan utförde han en mindre keramisk relief på temat
skepparhistorier. Bertil fick god kritik för sitt verk men
resten av Sagas övriga inredning sågades av pressen Idag
är Saga såld flera gånger och utsmyckningen är
sorgligt nog borta.
Genom
åren har Bertil anlitats för många uppdrag. Det
mest prestigefyllda är altarskåpet i Växjö
domkyrka, färdigställt 2002 som finns att läsa i
en separat artikel på hemsidan. Jag kommer i denna artikel
att skriva om de viktigaste utsmyckningarna: Caroli City och Telias
huvudkontor, Malmö, Volvo Personvagnars huvudkontor samt Corning
Museum, New York. En fullständig lista på Bertils offentliga
utsmyckningar ges på CV:et.
1973
fick besökare som sneglade mot innertaket till köpcentrat
Caroli City i centrala Malmö syn på en Zeppelinare och
lite längre bort en luftballong. De båda luftfarkosternas
storlek är ansenlig. Den långsmala Zeppelinaren är
nästan tio meter lång och cirka tre meter hög. Ballongen
är ungefär fyra meter hög. Bertil lät tillverka
dessa mobila skulpturer i metall, huvudsakligen mässing. De
är fantasifulla skapelser som dessvärre inte riktigt kommer
till sin fulla rätt i den livliga galleriamiljön.
Fyra
år senare återvände han till Malmö. Denna
gång skapade han sin första riktigt lyckade utsmyckning,
där konstverk och miljö samspelar i harmoni. Bertil fick
fria händer utifrån en cirkelrund kundmottagingshall.
På ljusöppningens vägg målade han figurer
som fåglar och flygande gubbar mot en blå bakgrund.
Motiven är hämtade från hans blästrade skålar
från samma tid. En stor träfigur med hatt svävar
under ljusöppningens mitt. Under figuren finns växter
och stämmgaffelsformad skulptur med ansikte och två stora
trattar till öron. Över ansiktet vakar ett öga. Från
metallansiktet rinner det vatten från mun och ögon.
Utsmyckningen
har en mystisk kraft. Besökaren känner sig ett med miljön.
Kommunikation är lösenordet. Vi vill tala med ansiktet
som gråter och följa med trägubben upp mot ljuset.
Men, trots samhörigheten kan vi inte nå dem.
Utsmyckningsuppdragen
blev allt fler under 80-talet i takt med Valliens ökande berömmelse.
1987 var det dags för hans dittills största triumf: Volvo
Personvagnars huvudkontor behövde en utsmyckning till den stora
och höga ljusgården. Bertil bestämde sig för
att låta en stor sandgjuten båt vara basen för
den okända resan, guden Janus resa. Han beskrev resan
under den mödosamma arbetsprocessen:
"
Tankens och minnenas hav. Förhoppningarna är en oas, ett
poetiskt rum. Stillsamt. Ge näring till fantasin - vårt
värdefullaste kapital.
Vattnet
- föränderlighet - rörelse - ett segel Janus. Guden
som givit namn åt januari avbildas med två ansikten
- han ser mot framtiden och historien.
Marmorgolvet
är historien, vattenskivan seglet.
Framtiden
okänd - men symboliserad av kristallstaden, där vattnet
slutar sin bana. Båten är resan."
Janus
resa är en fantastik installation som kräver uppmärksamhet
av sin åskådare. För det första är den
en väldigt hög. Det centrala är det 20 meter höga
och smala seglet som utgörs av glasskivor där vatten rinner
från toppen ner till basen. Glasskivorna är innefattade
i metall. Basen, som fungerar som båtens stäv, består
av marmor. Seglet vilar på en bas av fyra ton röd granit.
I anslutning till seglet svävar en fyra meter lång sandgjuten
båt i stålwires. Högre upp finns kartan, kompassnålen
- en lång trästav.
En annan
båt som seglar mot okänt mål är Voyage
of Janus II. Den finns på Corning Inc. huvudkontor utanför
New York. Bertil jobbade med den åren 1992-1993. Om Janus
resa tar andan av besökaren på grund av sin prakt
och storlek så är Corninginstallationen ett under av
minimalistisk mystik. Janus första resa tilldrog sig i hoppets
skepnad. Den andra resan är mörk som natten. Båten
svävar över en rund granitskiva med vatten i mitten. Granitskivan
bär på skrifter som ingen har sett. Båten är
en pusselbit som letar i förgänglighetens stilla hav.
|
Skiss
till smidesrelief, 1965.
Zeppelinare,
Caroli City, Malmö.
Del
av Bertils utsmyckning för Telias huvudkontor i Malmö.
Foto: Ola Terje.
Janus
resa, Volvo Personvagnars huvudkontor, Foto: Jan Olsson.
Janus
resa. Foto: Jan Olsson.
Voyage
of Janus II. Corning Inc, New York.
Dopfunt
till Stenhagskyrkan i Uppsala, 1993.
|