|  
             Bertil 
              Vallien har sedan 1960-talet fått förmånen att 
              utföra offentliga utsmyckningar. I början fungerade de 
              mest som ett dekorativt inslag, för att sedan bli en integrerad 
              del av helheten. 
            Redan 
              1960, ett år innan han gick ut Konstfack, gjorde han en relief 
              i keramik för Karolinska institutets 150-årsjubileum. 
              I en bank och på en flygplats i Los Angeles utförde Bertil 
              väggreliefer under åren 1962-63. Dessa utsmyckningar 
              nuvarande öden är tyvärr oklara. Detsamma gäller 
              det för de väggskulpturer han gjorde i trä och glas 
              åt Uppsala läkarhus och en optiker i Stockholm 1964.Det 
              första större uppdraget fick han 1965 av rederiet Svenska 
              Lloyd. Deras båt Saga fick utsmyckningar i form av smide och 
              keramik. Bertil gjorde dels en 12 meter lång relief i smide 
              med inspiration från skeppet Rijkswasa som sjönk 1623. 
              Sedan utförde han en mindre keramisk relief på temat 
              skepparhistorier. Bertil fick god kritik för sitt verk men 
              resten av Sagas övriga inredning sågades av pressen Idag 
              är Saga såld flera gånger och utsmyckningen är 
              sorgligt nog borta.  
            Genom 
              åren har Bertil anlitats för många uppdrag. Det 
              mest prestigefyllda är altarskåpet i Växjö 
              domkyrka, färdigställt 2002 som finns att läsa i 
              en separat artikel på hemsidan. Jag kommer i denna artikel 
              att skriva om de viktigaste utsmyckningarna: Caroli City och Telias 
              huvudkontor, Malmö, Volvo Personvagnars huvudkontor samt Corning 
              Museum, New York. En fullständig lista på Bertils offentliga 
              utsmyckningar ges på CV:et. 
            1973 
              fick besökare som sneglade mot innertaket till köpcentrat 
              Caroli City i centrala Malmö syn på en Zeppelinare och 
              lite längre bort en luftballong. De båda luftfarkosternas 
              storlek är ansenlig. Den långsmala Zeppelinaren är 
              nästan tio meter lång och cirka tre meter hög. Ballongen 
              är ungefär fyra meter hög. Bertil lät tillverka 
              dessa mobila skulpturer i metall, huvudsakligen mässing. De 
              är fantasifulla skapelser som dessvärre inte riktigt kommer 
              till sin fulla rätt i den livliga galleriamiljön. 
            Fyra 
              år senare återvände han till Malmö. Denna 
              gång skapade han sin första riktigt lyckade utsmyckning, 
              där konstverk och miljö samspelar i harmoni. Bertil fick 
              fria händer utifrån en cirkelrund kundmottagingshall. 
              På ljusöppningens vägg målade han figurer 
              som fåglar och flygande gubbar mot en blå bakgrund. 
              Motiven är hämtade från hans blästrade skålar 
              från samma tid. En stor träfigur med hatt svävar 
              under ljusöppningens mitt. Under figuren finns växter 
              och stämmgaffelsformad skulptur med ansikte och två stora 
              trattar till öron. Över ansiktet vakar ett öga. Från 
              metallansiktet rinner det vatten från mun och ögon. 
            Utsmyckningen 
              har en mystisk kraft. Besökaren känner sig ett med miljön. 
              Kommunikation är lösenordet. Vi vill tala med ansiktet 
              som gråter och följa med trägubben upp mot ljuset. 
              Men, trots samhörigheten kan vi inte nå dem. 
            Utsmyckningsuppdragen 
              blev allt fler under 80-talet i takt med Valliens ökande berömmelse. 
              1987 var det dags för hans dittills största triumf: Volvo 
              Personvagnars huvudkontor behövde en utsmyckning till den stora 
              och höga ljusgården. Bertil bestämde sig för 
              att låta en stor sandgjuten båt vara basen för 
              den okända resan, guden Janus resa. Han beskrev resan 
              under den mödosamma arbetsprocessen:  
            " 
              Tankens och minnenas hav. Förhoppningarna är en oas, ett 
              poetiskt rum. Stillsamt. Ge näring till fantasin - vårt 
              värdefullaste kapital. 
            Vattnet 
              - föränderlighet - rörelse - ett segel Janus. Guden 
              som givit namn åt januari avbildas med två ansikten 
              - han ser mot framtiden och historien. 
            Marmorgolvet 
              är historien, vattenskivan seglet. 
            Framtiden 
              okänd - men symboliserad av kristallstaden, där vattnet 
              slutar sin bana. Båten är resan." 
            Janus 
              resa är en fantastik installation som kräver uppmärksamhet 
              av sin åskådare. För det första är den 
              en väldigt hög. Det centrala är det 20 meter höga 
              och smala seglet som utgörs av glasskivor där vatten rinner 
              från toppen ner till basen. Glasskivorna är innefattade 
              i metall. Basen, som fungerar som båtens stäv, består 
              av marmor. Seglet vilar på en bas av fyra ton röd granit. 
              I anslutning till seglet svävar en fyra meter lång sandgjuten 
              båt i stålwires. Högre upp finns kartan, kompassnålen 
              - en lång trästav. 
            En annan 
              båt som seglar mot okänt mål är Voyage 
              of Janus II. Den finns på Corning Inc. huvudkontor utanför 
              New York. Bertil jobbade med den åren 1992-1993. Om Janus 
              resa tar andan av besökaren på grund av sin prakt 
              och storlek så är Corninginstallationen ett under av 
              minimalistisk mystik. Janus första resa tilldrog sig i hoppets 
              skepnad. Den andra resan är mörk som natten. Båten 
              svävar över en rund granitskiva med vatten i mitten. Granitskivan 
              bär på skrifter som ingen har sett. Båten är 
              en pusselbit som letar i förgänglighetens stilla hav. 
            
            
            
            
           | 
           
               
            Skiss 
              till smidesrelief, 1965. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                
               
              Zeppelinare, 
              Caroli City, Malmö. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                 
               
            Del 
              av Bertils utsmyckning för Telias huvudkontor i Malmö. 
              Foto: Ola Terje. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                 
               
              Janus 
              resa, Volvo Personvagnars huvudkontor, Foto: Jan Olsson. 
              
              
              
              
            Janus 
              resa. Foto: Jan Olsson. 
              
              
              
              
              
            Voyage 
              of Janus II. Corning Inc, New York. 
              
              
              
              
            Dopfunt 
              till Stenhagskyrkan i Uppsala, 1993.  
             |