December
2000 visade Vallien utställningen Somna/Vakna på William
Traver Gallery i Seatlle i USA. De sandgjutna blocken skrämde
publiken och för ovanlighetens skull sålde de dåligt.
Trots bakslaget är Somna/Vakna kanske den starkaste utställning
Vallien gjort.
- Jag
försökte göra en utställning som inte baserades
på mina tidigare arbeten som båtar och huvuden. Det
bärande temat var somna vakna . Sarkofager
och isblock. Blocken handlade om vår längtan att bli
odödliga och det är lite inspirerat av den japanske mannen
Moro som lät sig frysas in i ett isblock.[se boken Lyckad
nedfrysning av herr Moro]
Ett företag
som hette Cryogenic hade som affärsidé att frysa ner
organ eller hela kroppar från människor ifall framtidens
forskning skulle lyckas väcka dem till liv. För en miljon
kronor kunde hela ens kropp frysas in i ett isblock och det fanns
familjerabatt. Företaget gick i konkurs.
Besökaren
trädde in i en blåmålad sal där ett tiotal
block vilade på svarta tråsocklar. Man kan till viss
del förstå publikens svala reaktioner. Miljön är
skrämmande och blocken kan tolkas som kistor. Matthew Kangas,
amerikansk konstkritiker, har i boken Somna/Vakna beskrivit Valliens
utställning. Kangas menar att kontrasterna i Valliens konstnärsskap
mycket väl understryker utställningens tema och dubbelheten
förhöjer besökarens intresse.
Som motivval
valde Vallien bland annat mannen. I Mr. Moro I , Provenance
och Singular är de nakna och sårbara. Det är
ett tidens tecken att skildra den stukade och förvirrande manligheten.
Mr. Moro representerar en annan typ: mannens förtvivlade kamp
att bli odödlig. Både i livet och i döden. Kangas
tolkar männens manlighet i verken som inte enbart offer för
sociala omständigheter. Frågan är långt mer
komplex för vad driver en människas ego. I Claude Cahun
skildras den franska konstnären som klädde ut sig till
man. Här träder Vallien in nygammal konstform: sexuell
ambivalens och lek med könsroller. Inom rockmusiken är
detta uttryck ganska vanligt. Ett exempel är David Bowies olika
ansikten under flera årtionden och ett annat är Kurt
Cobain i Nirvana mitt i den maskulina grungevågen markerade
sin vekhet genom att ibland bära klänning och sjunga introverta
texter.
I en
andra block som Passage, The Barn och Horn fann Kangas
spår från det gamla svenska jordbrukarsamhället.
Han skriver att Vallien tillhör en av vår tids mest utmanande
konstnärer, de som inte nöjer sig med att göra något
vakert utan ett självständigt besjälat föremål
som vi kallar konst.
- Att
gjuta in en figur i glas
den är så obönhörligt
förevigad, mer än i en målning eller teckning. Det
tranparanta materialet som genom våldsam hetta har smält
och sedan finns det en figur inuti. Det finns en fascination i blocken
liknande den jag får när jag tittar på mumier.
Jag frågar
Bertil om kombinationen konst och säljbarhet. Bertil har tidigare
berättat om att företagets namn tonas ner till förmån
för konstnärens. Bertil Vallien är ju ett väletablerat
namn för glaskännare världen över men hur stor
frihet har han om man representerar ett stort designföretag?
- Mina
block fick många reaktioner. Det fanns ett motstånd
och jag sålde inte många av dem. Jag jobbar hela tiden
att ta mig ur den världen där man förknippar glas
med dekoration. Mycket av den konst som många av oss köper
är inte enbart är insmickrande utan de köper konstverk
som berör en av andra orsaker. Nu för tiden vet jag hur
jag ska göra en utställning säljbar. Jag gör
mina båtar och huvuden men sedan är det min plikt att
visa att man utvecklas. Så det kan vara lite svårt för
företaget att förstå att man gör en utställning
som inte säljer. Mitt alibi är min bruksproduktion.
Efter
har varit dekorativ, symbolisk och anekdotisk har Vallien nu i sitt
sjätte årtionde som konstnär börjat fjärma
sig från sin framgångsrika form- och bildvärld.
Minimalisten har bidat sin tid i diamanter och aska.
- Jag
har haft en gammal dröm om att väcka en slumrande minimalist.
En vilja att fly iväg från det anekdotiska till det enkla
och abstrakta, förklarar Bertil.
Han värjer
sig mot de kritiker, oftast amerikanska, som placerar honom i det
nordiska svårmodet. Bertils symbolrika båtar har varit
föremål för många vitt skilda tolkningar som
i sin välvilja ändå begränsat betraktarens
fantasi.
- Jag
tror det krävs mod att skala av. Mod att avstå från
de trix som gör det lättare för betraktaren att förstå...som
mina gubbar med vingar. De fungerar som metaforer och nycklar. Enkelhet
kan vara en ny väg till fantasivärldar som är spännande
än de ankedotiska.
För
sju år sedan fick han en mycket märklig förfrågan
i samband med en utställning i USA. En äldre herre ville
beställa en båt till ett privat museum. Båten skulle
symbolisera ägarens liv och den ska levereras efter mannens
död. Bland symboler och glasmassa ska mannens aska få
en viloplats.
Bertil
har sedan dess brottats med uppdraget. Allt bottnar i hans stränghet
och allvar inför de existensiella frågorna som präglade
hans uppväxt samt förlusten av ett barn. Upplevelser han
varit ganska företegen om. Bakom den spirituelle och livshungrige
mannen finns små stråk av svärta som gör att
jag undviker att fråga honom om detta. Svärtan skrämmer
mig men samtidigt vet jag ändå eftersom döden tog
min mamma när jag var liten.
-Döden
är ett tacksamt ämne. Vartenda stort stycke litteratur
handlar om kärlek och död - de primära ämnena
för all mänsklig upplevelse och konflikt.
Han säger
att han har mognat långsamt som konstnär. Den lätthet
som präglade hans 60-tal förbyttes till ett ständigt
sökande. Bertils självkritik är hård och ofta
citerar han Nils Ferlins rader om att "Gud må förlåta
mig vissa rader..." när han ombeds kommentera sin gärning.
Han har fel. Han behöver inte skämmas för något
han gjort. Allt har ett sammanhang och är en del i något
större som kallas ett livsverk.
Därför
har det dröjt så länge för honom att förverkliga
sin dröm om att bli minimalist. Sitt egna uttryck fann han
sent. Den dekorativa Valliens influenser finner man i hans metor
på Konstfack, Stig Lindberg. För honom innebar båtarna
hans genombrott. Märkligt nog har, framgångar till trots,
han inte haft självförtroende nog att ta steget. Att vara
minimalist är ett ge avkall på alla koder som hjälper
betraktaren att känna igen, förstå och uppskatta.
För en minimalist finns endast det okända.
En försmak
av hans påbörjade resa ställdes ut i november 2000
i Seattle:Somna/Vakna
- Jag
försökte göra en utställning som inte baserades
på mina tidigare arbeten som båtar och huvuden. Det
bärande temat var somna vakna . Sarkofager
och isblock. Blocken handlade om vår längtan att bli
odödliga och det är lite inspirerat av den japanske mannen
Moro som lät sig frysas in i ett isblock.
Ett företag
som hette Cryogenic hade som affärsidé att frysa ner
organ eller hela kroppar från människor ifall framtidens
forskning skulle lyckas väcka dem till liv. För en miljon
kronor kunde hela ens kropp frysas in i ett isblock och det fanns
familjerabatt. Företaget gick i konkurs.
Besökaren
trädde in i en blåmålad sal där ett tiotal
block vilade på svarta tråsocklar. Man kan till viss
del förstå publikens svala reaktioner. Miljön är
skrämmande och blocken kan tolkas som kistor. Matthew Kangas,
amerikansk konstkritiker, har i boken Somna/Vakna beskrivit Valliens
utställning. Kangas menar att kontrasterna i Valliens konstnärsskap
mycket väl understryker utställningens tema och dubbelheten
förhöjer besökarens intresse.
Som motivval
valde Vallien bland annat mannen. I Mr. Moro I , Provenance
och Singular är de nakna och sårbara. Det är
ett tidens tecken att skildra den stukade och förvirrande manligheten.
Mr. Moro representerar en annan typ: mannens förtvivlade kamp
att bli odödlig. Både i livet och i döden. Kangas
tolkar männens manlighet i verken som inte enbart offer för
sociala omständigheter. Frågan är långt mer
komplex för vad som driver en människas ego. I Claude
Cahun skildras den franska konstnärinnan som klädde
ut sig till man. Här träder Vallien in nygammal konstform:
sexuell ambivalens och lek med könsroller. Inom rockmusiken
är detta uttryck ganska vanligt. Ett exempel är David
Bowies olika ansikten under flera årtionden och ett annat
är Kurt Cobain i Nirvana mitt i den maskulina grungevågen
markerade sin vekhet genom att ibland bära klänning och
sjunga introverta texter.
I en
andra block som Passage, The Barn och Horn fann Kangas
spår från det gamla svenska jordbrukarsamhället.
Han skriver att Vallien tillhör en av vår tids mest utmanande
konstnärer, de som inte nöjer sig med att göra något
vakert utan ett självständigt besjälat föremål
som vi kallar konst.
- Att
gjuta in en figur i glas
den är så obönhörligt
förevigad, mer än i en målning eller teckning. Det
transparanta materialet som genom våldsam hetta har smält
och sedan finns det en figur inuti. Det finns en fascination i blocken
liknande den jag får när jag tittar på mumier.
Den mentala
kraften var annars helt inriktad på arbetet med altarskåpet
till Växjö domkyrka åren 2000-02. Två år
senare lanserade de arkitektoniska landskapen In Transit. Delvis
kan de ses som en förlängning av de erfarenheter han erfor
med altarskåpet. I en större skala skulle In Transit
utgöra en del av den sakrala inredningen i en kyrka. Det går
också att finna spår från hans lite bortglömda
skulpturer som Stonehenge och The landing från tidigt 70-tal.
En avgörande skillnad mellan dem och In Transit är namngivningen
av verken. 70-talsskulpturerna har förklarande titlar medan
de senare är alla döpta till In Transit. Stonehenge har
en symbolisk tydlighet där historien är välkänd
för betraktaren. In Transit är en värld som inte
finns. Den hålls ihop av ett virotoust linjespel mellan block,
rektanglar och stavar. Minsta rubbning i placeringen kan förstöra
hela systemet. In Transit betyder i väntan och är talande
titel för en man som aldrig låtit sig nöja sig med
att enbart göra något vackert, allmängiltigt och
underhållande. Kanske vill installationen visa en väntan
på domen: mänsklighetens kollektiva dom över oss
själva och den ordning och de system som vi fåfängt
klamrar oss fast vid. Bertil Vallien har släppt taget och inbjuder
oss till resan mot de transparenta gränserna.
Hösten
2007 debuterar han som minimalist med svart gjutet glas i utställningen
Transparent Boundries på Heller Gallery i New York.
- Det
finns ett igenkännande i mörkret i formvärlden. Mörkret
har en närvaro som lätt att tolka: en poetisk beröring
av våra liv. Idag dominerar en rädsla för att jorden
ska gå under av miljöförstöring och krig.
|
Bild
från utställningen. Foto: Theresa Batty.
Mr.
Moro, sandgjutet glas, 2000. Foto: G. Örtegren
For
Claude C, 2000. Foto: G. Örtegren.
Bird,
2000. Foto: G. Örtegren.
The
Barn, 2000. Foto: G. Örtegren.
|