Efter
Bertil Vallien gick ut Konstfack hade han ingen tanke på att
arbeta med glas. Han for till USA, blev prisad och berömd över
en natt. Två år i USA fick räcka: en ny utmaning
väntade. Glas. Men leran släppte Bertil inte. Under 1960-
och 1970-talet tillhörde han en av förnyarna av keramikkonsten.
Ett av
kraven för att börja i Åfors var att Bertil och
Ulrica ville ha tillgång till en lokal där de kunde skapa
i keramik. I brukets gamla måleri alldeles intill Lyckebyån
inhyste de sin verkstad med inköpt brännugn.
Under
hela 60-talet deltog Bertil i flera keramikutställningar -
ofta med andra och i de flesta fall tillsammans med Ulrica. Att
han tillhörde de ledande keramikkonstnärerna i Sverige
vittnar de många pressklippen om. Hans keramik behöll
samma frodiga och kraftfulla stil han utvecklat och förädlat
sedan Konstfackstiden.
Under
samma årtionde pågick debatten om vad som är konst
eller konsthantverk som intensivast. Bertil tillhörde de som
ivrigast förfäktade att glas och keramik visst kunde vara
konst. Detta bevisade han på utställningen Nylera på
Hantverket i Stockholm våren 1966.
Denna
utställning blev den som tydligast markerade keramikens nya
inriktning. Förutom Bertil deltog bland annat Ulrica, Lars
Hellsten och Britt-Ingrid Persson. Bertil visade sina lackmålade
skulpturer, varav en köptes in av Nationalmuseum.
Nylera
uppmärksammades positivt av bland annat tidskriften Form och
Dagens Nyheter. Forms Eugen Wrethom var imponerad: "
Han
arbetar med djupa veckbildningar i vridande, sugande rytmer, bemålar
gärna sitt stengods med fränt lysande plastlacker. Det
är något obevekligt gränssprängande, en hänsynslös
kraft över vad han gör."
- Lackfärgen var en ungdomlig protest mot dåtidens rådande
stilideal: den sobra och urtråkiga Scandinavian Design. Vi
som deltog på Nylera var Stig Lindbergs gamla Konstfackselever
och vi hade ett gemensamt utryck, säger Bertil.
Göromålen
på Åforsbruket tog alltmer av Bertils kraft. Han var
under större delen av 70-talet inaktiv som keramiker. Men 1978
gjorde han comeback. Frukten av det intensiva arbetet i hemmet i
Åfors visades i januari 1979 på Konsthantverkarna i
Stockholm. Utställningen fick namnet "Farkoster"
och det var just sådana som ställdes ut.
Borta
var frodigheten. Istället var hans lergodsskulpturer enkla
och råa. För Bertil blev "Farkoster" en vändpunkt
i hans konstnärskap. Nu var det inte designern och problemlösaren
Bertil Vallien som visades upp sig utan konstnären utan skyddsnät.
Det var på denna utställning som publiken för första
gången fick se en form som skulle göra Bertil Vallien
riktigt världsberömd: båten.
- Det var ju keramiker jag var utbildad till men efterhand tog mina
dubbla roller som formgivare och konstnär inom glaset all min
tid. Men det är inte otänkbart att jag återupptar
keramiken igen när jag trappat ned med glaset.
|
Ararat
II, skulptur målad med lackfärg, 1966.
Foto:
Jan Tennek.
Klot,
visad på Nylera 1966.
Foto: Stig T Karlsson.
I
Bertils och Ulricas verkstad i Åfors, 1960-tal.
Framtidsbygge
II, stengods, 1979. Foto: Ola Terje.
Arbete
i Bertils hemmaverkstad 1979. Foto: Ola Terje.
|