|  
             Valliens 
              konstglas utvecklades nu mer mot en bildvärld med kontrasterande 
              teman som frihet och fångenskap, värme och kyla. En ny 
              metod att blåsa glas i sand blev fruktsam för hans frihet 
              att styra den konstnärliga processen. 
            Med talrika 
              utställningar i främst Sverige och USA byggde Bertil upp 
              ett stort kontaktnät. Han hade nått ett världsrykte 
              och bjöds därför in till olika workshops i USA:s 
              studiohyttor. Vid en av dem, i början av 70-talet, kom han 
              i kontakt med en ny teknik. På Kent State University i Ohio 
              visade glaskonstnären Henry Halem hur man blåste skålar 
              och flaskor i en sandform. Med tekniken kom konstnären närmare 
              arbetsprocessen i hyttan. Bertil tog sig an metoden och anpassade 
              den efter Åforshyttans förutsättningar. I mitten 
              av 70-talet gjordes skeva vaser och flaskor i underfångsteknik 
              med en iriserad yta av olika oxider. Varje föremål blev 
              unikt tack vare sandformens obeständighet. 
            Han fortsatte 
              med blästringstekniken men övergav 60-talets slingor och 
              rundlar. Det dekorativa fick nu ge vika för en ny bildvärld 
              med vattenfall, renar, flygande gubbar och blixtar. Om 60-talets 
              blästrade föremål var sprakande och utåtriktade 
              övergick stilen till att bli gåtfull och inåtvänd. 
              Gunnar Lindqvist, författare till biografin om Bertil, anser 
              att införandet av en bildvärld innebar ett ytterligare 
              fjärmande från det funktionella "
där 
              bildens mångfald blir viktigare än skålens funktion 
              - eller som man hellre bör beskriva dem - skålens oförändrade 
              funktion som kärl att förvara något i förenas 
              med bilder, vars symbolspråk kan stå i opposition till 
              kärlets innehåll. Skålen börjar bära 
              ett eget uttryck." 
            Den bildvärld 
              som återfinns på de blästrade skålarna från 
              70-talets andra hälft är en perfekt symbios av skålens 
              form och Valliens bilder. Tittar man på dem, uppfattas de 
              inte som skålar med mönster utan en hybrid mellan målarduk 
              och skulptur. Effekten är häpnadsväckande: Vallien 
              har med få symboler frigjort den annars så förföriska 
              glasytan. Skålarnas översta blästrade del bildar 
              en stark kontrast till underdelens mörka bas. Det är ingen 
              lätt värld vi får ta del av. Figurerna är ensamma, 
              fastnaglade och stumma.. Miljön är kall och sorgsen. Vi 
              vet inte om det är dödsriket eller en mardrömsvärld 
              från en svunnen kultur. Publiken fick se dessa skålar 
              för första gången 1975 på en NK-utställning 
              i Stockholm. En kritiker från tidsskriften Form fann ändå 
              en hoppfullhet då de gåtfulla motiven skapade funderingar 
              och påminnelser. 
            Samma 
              sökande präglar också Valliens sandgjutna skulpturer 
              under hela 70-talet. Någon entydig linje likt 1980-talets 
              båtar finns inte. Utan titel från 1971 är 
              hand frihandsgjuten skulptur som är svårtydd med sin 
              orubbliga tyngd utan synbara avtryck. Tittar man närmare syns 
              små figurer liknande hällristningar. Betydligt tydligare 
              är den massiva Indian från 1973 som är Bertils 
              första försök med huvudet som skulpturalt motiv. 
              Året därpå tillkom Celestial Journey´s 
              End som anknyter till 60-talets mobila vagnars mystik. Den är 
              en fantasieggande skapelse som tyst ställer frågor till 
              oss: Är det här målet som vi väntade på? 
              Har resan ett slut? Vad är döden? Vad är livet? 
              I slutet av 70-talet började han använda enkla former 
              i sandgjutningen. Med två kuber sammanbundna med en glaskula 
              och vinklade färgstavar ville Vallien utnyttja formens kontraster. 
              Arbetet med former som tema skulle han renodla under följande 
              årtionden. 
            
            Valliens 
              70-tal som konstnär kan ses som en lång mognadsprocess. 
              Det är nu han finner sin bildvärld och det första 
              embryot till den tematiska formvärld som han sedan skulle renodla 
              till mästerskap under 80-talet. Hans blästrade skålar 
              från 70-talet tillhör det bästa han gjort. De sandgjutna 
              skulpturerna är med få undantag mer spretiga och saknar 
              därmed det fokus och den stringens som utmärker exempelvis 
              hans senare verk. Spretigheten är däremot intressant då 
              vi får följa ett sökande men det är först 
              när han har ett väl genomarbetat tema med en stadig intellektuell 
              grund som Bertil Vallien är som bäst. Tydlighet och gåtfullhet 
              är de två kontrasterande ord som sammanfattar Valliens 
              konstnärskap.  
               
              
               
             | 
           
               
            Utan 
              titel, 1971. Foto: 
              Ola Terje. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                
               
              Kultplats, 
              sandgjuten skulptur från 1972. Foto: 
              Ola Terje. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                 
               
            Indian, 
              sandgjuten skulptur, 1973. Foto: Ola Terje. 
               
               
               
               
               
               
               
               
                 
               
              Celestial 
              Journey´s End, 1974.Foto: Ola Terje. 
              
              
              
              
            Sandblästrad 
              skål från 1976.Foto: 
              Ola Terje. 
              
              
              
              
              
            Sandblåst 
              vas, 1976. Foto: Sten Robért. 
             |