En
försommardag 1985 stängdes en liten del av en av New Yorks
paradgator av. Lyftkranen som blockerade gatan baxade in en trälåda
till Heller Gallery. Bertil Vallien kunde inte önskat sig bättre
publicitet när han skulle presentera sina nya båtskulpturer.
Bertil
hävdar att han mognade långsamt som konstnär på
grund av hans dubbla roller som designer och skulptör. I slutet
av 1970-talet bestämde han sig för att fokusera mer på
den konstnärliga sidan. Han hade kommit till en punkt i livet
då han var tvungen att göra upp med sin livsinställning,
gå vidare och inleda något nytt. Brytningspunkten i
livet sammanföll med en rad starka personliga upplevelser.
Bertil stod i ett vägskäl som konstnär. Nystarten
blev en serie keramiska båtar gjorda 1979 som skulle visa
vägen han stävade efter.
Valet
av båten som skulpturalt motiv illustrerade perfekt det mångbottnade
i Valliens konstnärskap. Båten är ett färdmedel
som bär med sig en last. Denna last kan både vara materiell
och immateriell. Gunnar Lindqvist beskriver båtens betydelse
för Vallien:
"
han ständigt måste vara på väg
i sina tankar och sin fantasi men också att ständigt
vara på väg i arbete och geografin. Bertil Valliens 1980-tal
blir den fria flyktens decennium."
Han inledde
80-talet med att renodla den form som han börjat med i slutet
av 70-talet. 1982 och 1983 arbetade Bertil med små sandgjutna
kuber med en skrovlig yta. Dessa kuber är glashus med en trappa.
En av kubens sidor är slipad så att man kan se in. I
skulpturens centrum finns det ett litet föremål. Trots
sin litenhet har kuberna en kraft som suger till sig uppmärksamhet.
När Bertil visade dem på Galleri Gamla Stan 1983 blev
kritikerna förvirrade men imponerade.
Ett uttryck
som nu blivit Bertil Valliens devis formulerades och förklarades
under det tidiga 80-talet: Glas äter ljus. Normalt brukar glas
reflektera ljus men Bertil menar att ljuset har fjättrats fast
i skulpturen som en inre glöd. Gunnar Lindqvist beskiver den
som en bärare av det ångestladdade nordiska ljuset men
ångesten kanaliseras i hoppfullhet med ett sökande.
Samtidigt
som kuberna tillkom två av Bertils starkaste porträtt:
Sven Delblanc, 1982 och Jerzy Kosinski, 1983. Skulpturerna
är 40 centimeter höga och består av två delar.
I Sven Delblanc består basen av en trappa som ska likna
författarens bockskägg. Ansiktet utstrålar tankfullhet,
där två klarglasstavar bildar ögon som tittar neråt.
Polske författaren Jerzy Kosinskis ansikte stirrar hotfullt
rakt fram. Porträttet tillkom därför att Kosinski
av någon anledning förföljde Bertil ett tag:
- Det
började med att jag läste några Kosinskiböcker,
Painted Bird och någon till. De är fruktansvärda
psykologiska thrillers där det går ut på att ta
livet av människor med raffinerad mobbing. Sedan gjorde jag
ett porträtt i glas av Jerzy Kosinski. Det hade jag med på
en utställning i New York 1983. En dag ringde galleriägaren
Douglas Heller och sa att Kosinskis advokat hade köpt porträttet.
" Vad kul!", sa jag då. Kosinski var då inblandad
i väldigt otrevlig historia. Han anklagades för att tagit
livet av sin fru, en stenrik amerikanska. Det förstärkte
bilden av en skadad människa. I alla fall, så fick jag
en tid senare en bunt böcker hemskickat. Utan någon hälsning.
Sedan började komma konstiga telefonsamtal. Jag trodde att
jag var utvald som hans offer. Det var konstigt att bli kontaktad
av sådan fantastisk författare. Han sa aldrig vad han
ville men undrade varför hans ögon var så utstickande.
En dag kom Kosinski till Stockholm och NK för boksignering.
Jag gick dit med Lasse Åberg. Till slut kom jag fram till
honom och talade om vem jag var. Efter tag säger han: "
I don´t know you." och vänder på klacken och
går ifrån, berättar Bertil.
Åren
kring 1982-1983 blev som en enorm förlösning av Valliens
konstnärskap. Han började med de första gjutningarna
av båtformen som snart skulle göra honom världsberömd.
Som keramiker hade han gjort en del båtskulpturer redan på
60-talet. Den första sandgjutna i glas tillkom 1977 och har
en slät yta. 1983 visades de första båtarna på
utställningar på Heller Gallery i New York och Melbourne
i Australien. De blev direkt uppmärksammade av den internationella
kritikerkåren. I ansedda Corning Museums Glass Review 6, 1984,
skrev dr Helmuth Ricke vid Düsseldorfs konstmuseum:
" Båtar är symboler med en exakt innebörd.
De står för färden från igår till i
morgon. De är lastade med reliker från det förflutna,
som inte har någon betydelse för framtiden. I gamla orientaliska
kulturer, är båtar ofta farkoster för ´den
sista resan´. Svensken Bertil Vallien utmanar våra uppfattningar.
Han väcker också tankar om det förflutna - blev
inte skandinaviska vikingaprinsar begravda i skepp lastade med föremål
för livet efter detta? Påminner inte den grovhuggna strukturen
i den yttre ytan av Valliens båtar om ett arkeologiskt fynd,
som just blivit framgrävt - en rå och intetsägande
behållare för de värdefulla föremål,
som förvaras i deras inre?
Kanske är det historikern och arkeologen i mig, som leder mig
vilse. Andra har en annan tolkning. De reagerar mer för lättheten,
de lekfulla elementen, vilka erbjuder en fullständigt annorlunda
fasett av arbetet. Ändå är det också en lek
med gamla och betydelsefulla symboler; ringar, kedjor, spirliknade
stavar, en trappa, ett hjul - ovissa föremål som synes
vara oberäkneligt utbytbara.
På detta sätt förenar Bertil Valliens verk ett antal
kopplingar. En betydelsenivå överflyglas av en annan.
Slutgiltigt är de outgrundliga och sålunda fria från
betraktelser eller från pseudoslutsatser, vilket fortfarande
är karakteristiskt för några av de mer anspråksfulla
glaskonstverken. Jag är intresserad av spåren, som mänskliga
varelser lämnat efter sig, sedan de upphört att existera.
Bertil Valliens båtar synes höra till dem."
Jag ska
försöka bena upp Rickes intressanta men ganska abstrakta
analys av Bertils båtar. Ett stycke som är centralt i
analysen är att "betydelsenivån överflyglas
av annan". Vilka symboler använder Vallien i sina
båtar? Bär alltid båtarna på ett dödstema?
Vad menar Vallien med sina båtar?
Den sista frågan är både lättast och svårast
att besvara. Han har sagt:"Jag gör båtar därför
att båtens form är vacker. Den innehåller både
mystik och symbolik. Det är en resa. Och livet är från
början till slut en seglats." Båten berör
människor därför den är en behållare som
skyddar oss från det okända och mörka. Svårare
är det att förklara de symboler som han fyller den med.
Är han en medveten mystiker med en tydlig plan för vad
båten ska innehålla, färdig för oss åskådare
att acceptera? Bertil igen:
" Jag väljer orden men sedan kan jag nästan blanda
dem hur som helst och då uppstår det meningar som jag
aldrig i fantasin skulle tänka ut. Slumpen bidrar väldigt
mycket."
Han är förvisso en medveten konstnär som intellektuellt
kan förklara sin konst men fantasi och spontanitet är
de viktigaste ledstjärnorna för Vallien. Det undermedvetna
spelar en central roll i båtskulpturerna. Betydelsen av den
symbolik som finns där kan vara olik från person till
person och den är alltid mångbottnad. Det är enklast
att tolka båtarna som bärare av något förflutet,
död materia. Båtarna kan likväl vara resor i det
undermedvetna, en värld där liv och död lever i symbios.
Om det är hans undermedvetna eller vårt kan ingen veta.
Bertil Vallien vill väcka vår fantasi och vårt
undermedvetna. En symbol som ofta finns i hans båtar är
staven. Den symboliserar det bestående, länken och basen
till tiden och det medvetna. Staven är båtens hjärta,
ett minnenas microchip.
Den australienska
konstvetaren Jenny Zimmer anser att Bertil har infört symboler
som tillhör mänsklighetens undermedvetna. Enligt Carl
G Jung så ersätter arketyperna det intuitiva, det undermedvetna.
Arketyperna är anarkister som både hjälper och förbryllar
människans tolkning av det undermedvetna. De hindras inte av
kulturella, sociala eller religiösa barriärer och talar
samma språk till människan. För Bertil betyder slumpen
mycket i tillblivelsen av ett konstverk. Det räcker inte med
att fylla det med symboler, något metafysiskt måste
försökas fångas i ögonblicket. Konstverket
ska kapslas in med ett inre ljus, en själ. Jenny Zimmer kallar
Valliens konst psykologisk expressionism:
"
Bertil Valliens sandgjutna glasskulpturer, med sitt mystiska dolda
djup och lysande ogenomskinlighet, koncentreras på de inre
formerna i den genomskinliga fasta figuren, de är som gamla
månstenar eller väderbiten kristallkvarts, vars ytor
berättar en historia, men i vilka hemligheter är gömda
bara för att glöda förföriskt då någon
märklig detalj stör den yttre ytan. Det kan synas övermodigt
att göra en så bred jämförelse, men för
mig förkroppsligar dessa glasskulpturer det konstnärliga
kynnet i Skandinavien som det skiljer det från övriga
Europa i sin bildkonst och litteratur. I dessa ovanligt känsliga
glasframställningar - produkter lika mycket av slumpen som
av design - demonstrerar Vallien återigen den skandinaviska
självupptagenheten med den jungianska psykiska världen
med arketyper, av hasardartade resor i själens inre och dualismen
mellan det naturliga och andliga. Klaustrofobin framkallad av Ibsen,
neuroserna förstorade av Munch och nyckerna och sanningen hos
den mänskliga naturen utgör filmregissören Bergmans
område. Allt detta är också Bertil Valliens konstnärliga
domän."
1985
slog han igenom internationellt. Bertil flyttade fram sin position
i glaskonsten som en av de främsta då han tilldelades
ett 2:a pris av Zweiter Coburger Glaspreis für moderne Glasgestaltung
in Europa. Priset utdelas vart sjunde år och är ett av
de mest prestigeladdade i världen. 217 glaskonstnärer
från 20 europeiska länder deltog.
Bertils
kraft och koncentration var huvudsakligen lagd på båtarna.
Men han fortsatte också utveckla det blästrade glaset.
Även på detta område förde han sina arketyper
som han översatte på de mångfärgade glasämnena.
Till hans bästa blästrade konstverk räknas de stora
faten Korsbåt, 1984 och Trappan, 1987. De besitter
en förförisk kaskad av färger och vackra bildlandskap.
1988
började Bertil införa nya skulpturala motiv, monoliten
och torson. En monolit är ett föremål som är
rest vertikalt mot skyn. Budskapet är det centrala för
dem, någon har valt att med kärnfulla ord eller symboler
återberätta sitt livs historia. Den vanligaste monoliten
är gravstenen som förr i tiden var väldigt viktig
som livets sista visitkort. För Bertil var steget inte långt
till monoliten - han delade en båt och placerade den på
en stensockel. Men där slutar likheten med båten. Om
den är mångbottnad så är monoliten enbart
bärare av historiska meddelanden, ett statiskt utropstecken.
Med torson var det annorlunda:
" De står på gränsen mellan det primitiva
och det sublima, skulpturernas puls slår i en takt mellan
kult och konstlära. De bär mänskliga proportioner
på samma sätt som skjutbanans figurer är abstrakta
och aldrig av en normalt tänkande människa kan förväxlas
med kött och blod." skriver Gunnar Lindqvist.
Med de
nya skulpturala motiven påbörjade Vallien en alltmer
destruktiv formvärld. Han fjärmade sig mot den estetiska
skönheten. Världen ändrade sig radikalt under 1989
och början av 1990-talet och framtiden tedde sig oviss och
skrämmande. Fågel Fenix lyfte över världen
men dess skugga fanns en värld som ingen ville kännas
vid. Bertil Vallien såg förödelsen och var redo
att skildra historiens vrakplatser.
|
Hus,
sandgjuten skulptur, 1981-1983. Foto: Ola Terje.
Hus,
1981-1983. Foto: Ola Terje.
Porträtt
av Jerzy Kosinski, 1983. Foto: Ola Terje.
Porträtt
av Sven Delblanc, 1983. Foto: Anders Qvarnström.
Crossboat,
1985.
Destination
X, 1985. Tillhör Victoria and Albert Museum, London. Foto:
Anders Qvarnström.
The
secret of the Barn.
Foto:
Anders Qvarnström.
Voyage
of Dreams, 1986.
Korsbåt,
sandblästrat fat, 1984. Foto: Lars G Ohlsson.
Trappan,
sandblästat fat, 1987. Foto: Ola Terje.
Cavo,
sandgjuten, 1988. Foto: Anders Qvarnström.
Nero,1988.
Foto: Anders Qvarnström.
Pendulums, 1989. Foto: Anders Qvarmström.
|