I
Sverige förknippas Vallien med en del av Glasriket, varumärket
KostaBoda eller mannen med båtarna. Åker man västerut
är bilden en annan: för USA: s konstkännare är
han en stor konstnär och celebritet. Till kunderna räknas
bland annat Elton John och Bill Gates.
Sedan
de två framgångsrika åren mellan 1961 och 1963
i Kalifornien har det alltid funnits en ömsesidig kärlek
mellan konstpubliken i USA och Bertil Vallien. Han har numera minst
två stora utställningar där varje år. Sedan
starten på Åfors 1963 har det blivit över tjugo
separatutställningar, främst i New York, Chicago och Seattle.
Bertil har dessutom bjudits in som gästlärare och deltagare
i workshops i bland annat Pilchucks studioglashytta och på
olika universitet. 1999 och 2000 intervjuade jag honom om sin ställning
i USA. Vid det första intervjutillfället berättade
han om ett stort maskinglasbruk med studiodel som årligen
anordnar en Glass Weekend i Millville, New Jersey. Dit kommer samlare,
gallerister och en speciellt inbjuden konstnär. I juli 1999
fick Bertil Vallien äran att fungera som tema för hela
sammankomsten. Förutom utställning, höll han föredrag
och ledde en sandgjutning.
- När
man kommer till sådant evenemang är man rätt naken.
Du hamnar i en ny situation med nytt glas, andra medarbetare och
verktyg. Men de är fantastiska på att ordna. Jag hade
ett gäng på sju personer som servade vid gjutningen.
Den attityden som finns i USA gillar jag, berättar Bertil.
Vad krävs
för att utställning ska bli bra?
- Jag
tycker det är väldigt viktigt att man har ett tema så
att det inte blir för plottrigt. Utställningen måste
hållas ihop av en grundidé som sedan kan varieras.
Det är så bråkigt i dessa tider med mycket intryck
från media och dyl. som pockar på ens ögon.
Vilken
ställning har glaskonsten jämfört med den fria konsten
i USA?
- Det
är en gammal konflikt som även finns här- en slags
fackindelning där glaset hamnar under konsthantverk och ses
med en viss skepsis av de fria konstnärerna. Men glaset har
haft en enorm renässans de senaste tio åren. Etablerade
och fria konstnärer börjar arbeta med glas.
Hösten
2000 hade Bertil en utställning på Heller Gallery i New
York, som kan betraktas som hans stamgalleri i USA. Han berättade
också om en amerikansk samlare med ett märkligt förslag:
- En
miljonär har gett mig uppdraget att göra två stycken
båtar som ska innehålla hans och hans frus aska! Han
sa till mig under en middag efter utställning: " Jag vill
att min aska ska finnas i en av mina båtar. Du får göra
precis vad du vill med den - färga den rosa
men jag vill
att den ska vara synlig i båten samt att båtens innehåll
ska reflektera mitt liv."
Först
trodde Bertil inte det var sant. Men mannen var allvarlig och ville
ha något annat än en vanlig gravsten. Skisser är
gjorda och de tekniska problemen är lösta- hittills. Båtarna
kommer att vara leveransklara i god tid innan döden infaller
för beställaren.
- Han
bygger ett museum och där ska de två stora ( 2 eller
3 meter ) båtarna hänga över ett granitblock bredvid
varandra. Båtarna kommer att symbolisera resan. Jag tänker
mig att de ska ha fragment över historien bakåt - väldigt
rustikt och ärrade. Fören kommer vara ren och klar så
att det känns att de är på väg genom minnenas
ocean och in i framtidens okända.
Askan
ska förvaras i ett hålrum under båten. Av askan
som inte ryms är planen att använda den som flussmedel
i en glassmälta. Kanske till Chateau champagneglas för
gravölet? Nytta och ritual i harmonisk samklang.
|
Inbjudningskort
från Bertils första utställning på Ryder Gallery
i Los Angeles 1962.
Andra
utställningen på Ryder 1963.
Vernissagekort
från 1966. Utställning på Bonniers i New York.
Ett
hopp fram i tiden: retrospektiv utställning på Heller
Gallery i New York 1999.
|