Världen
stod inför ännu ett blodigt världskrig. I Sverige
togs de första stegen mot en social utjämning i samhället
- något som senare skulle få namnet folkhemmet. Yrkesmålaren
och egenföretagaren Nils Wallin och hans hustru Astrid fick
den 17 januari 1938 en son: Bertil.
Familjen
Wallin bodde i villaförorten Sollentuna norr om Stockholm.
Nils kom från Upplands-Tuna och Astrid var uppvuxen i Ramnäs
i Västmanland. Bertil och hans sex syskon uppfostrades i en
sträng religiös anda. Nils var djupt troende och aktiv
i pingströrelsen. Under 1950-talet bröt han sig dock loss
från pingstkyrkan för att bilda ett eget samfund, Böneförsamlingen.
Många möten hölls i hemmet. För Bertil innebar
det religiösa tvånget en konflikt:
-
Jag förnekade de budskap jag matades med som barn, berättar
Bertil. Den typen av frireligiösa budskap var skrämmande
att bli påpekad att man kunde komma till helvetet om man inte
skötte sig. Ja, att vissa saker var synd, som jag tyckte var
fullständigt orimligt att det skulle vara en synd. Väldigt
mycket begränsningar - begränsade mycket mitt sätt
att se på livet och min frihet. Så jag förnekade
och förkastade det, och ville bort från det. Men nu är
jag äldre och kanske lite mer ödmjukare, så förstår
jag ändå de där frågorna som har att göra
med.... men vad då?! Religion handlar om liv och död
och livet efter detta! Den handlar om de stora frågorna. Och
om kärlek mellan människor. Jag tror att det jag ändå
fick i mig i söndagsskolan och ifrån pappa kommer tillbaka
på något sätt. Det är jag lite tacksam för.
Bertil
lämnade tidigt föräldrahemmet. Han var 15 år
och staden lockade.Trots sin stora aptit på livet drabbades
Bertil av tvivel. Gjorde han rätt att förneka sin pappas
budskap? Vad skulle han bli?
-
Jag hade en vilja att hävda mig. Jag kommer från en ganska okulturell
miljö- ett arbetarhem, där man inte visste var man gick för. Det
fanns ingen sparringpartner, ingen som värderade det jag gjorde.
Utom att de älskade se när jag ritade hästar. Men när det gällde
ett proffsigt liv var det först på Konstfack som jag fick motstånd
och fick pröva hur man gick med sina kurskamrater. Konstfack på
den tiden var en överklasskola
Efter
diverse ströjobb som dekoratör på varuhuset PUB
och målarlärling på sin pappas firma bestämnde
sig Bertil för att bli konstnär. Han sökte och
kom in på en förberedande utbildning på Konstfack
1955. Efter två års studier valde Bertil att gå
vidare i keramikfacket. Där fick han Stig Lindberg som huvudlärare,
en portalgestal i svensk keramikformgivning. I Gunnar Lindqvists
bok om honom beskrev han sig själv som stöddig under
studieåren. Han jobbade dag och natt för att bli bäst
och det gav resultat.
Bertils
Konstfacksarbeten bar också spår av Lindbergs uttrycksfulla
stil. När han gick ut sommaren 1961 hade Bertil erövrat
Slöjdföreningens silvermedalj plus 1000 kr och vunnit
en tävling mellan Nordens konstfacksskolor. Dessutom fick
han nästan full pott i sina betyg. Om examensutställningen
skrev Stockholms-Tidningen den 17 maj 1961: "Kungen besökte
på tisdagseftermiddagen utställningen. Under en och
en halv timme studerade han med intresse de olika avdelningarna.
På keramikavdelningen köpte kungen två pjäser,
en av Bernt Wallin och en av Ulrica Hydman." Rebecka
Tarchys från tidskriften Form föll för Bertils
examensarbete: "Förmågan att hålla isär
en frodig och särpräglad fantasi från kravet på
allmängiltig form för bruksvaran imponerade, liksom
ett lugnt keramiskt väggbeklädnadsmaterial gjort på
jordavlagringarnas formtema."
Jobberbjudanden
saknades
heller inte: Åfors Glasbruks platschef Carl-Henric Åfors
ville anställa honom (där han varit året innan
på praktik och gjort modeller), hans kunskaper efterfrågades
av Nyckelviksskolans sommarkurs i keramik och en viss Hal Fromhold
önskade
Wallins tjänster genast.
Han
antog Nyckelviksskolans lärarerbjudande men i september drog
han till USA. I Los Angeles väntade Hal Framholdt Ceramics,
med säte i det ruffiga downtown.
|
Konstfacks
gamla lokaler på Mäster Samuelsgatan i Stockholm, 1958.
Foto:Yngve
Hellström.
Bertil
Vallien till häst under militärtjänstgöring
på K4 Umeå, 1957.
Bertil
i en av Konstfacks ateljéer, 1958. Foto:Tomas
Anagrius.
Vid
brännugnen, 1959. Foto:Sven-Gösta
Johansson.
Figur
från 1957.
Tekanna
och vattenkanna i lergods.
|