Bertil
och Ulrica kom 1963 som två främmande fåglar till
ett litet samhälle med ett glasbruk som enda livsnerv. Bruket
styrdes av en disponent som hunnits fatt av den nya tiden. Det förfinade
slipade glaset gick allt sämre och Åfors hoppades att
Bertil skulle rädda dem.
För
den person som vill besöka Åfors en tidig morgon, säg
klockan sju, har en stor chans att möta Bertil Vallien i sin
ateljé eller på väg till hyttan. Han brukar vara
tidigt på plats, redo för nya utmaningar i sin roll som
formgivare och konstnär. Vi som jobbar där tar det nästan
för självklart att han ska vara där som en sorts
problemlösare. Vi sätter fortfarande stor tilltro till
att han ska "fixa" nya succéer och därmed
säkra jobben och brukets överlevnad.
Vad man glömmer bort är att han med gott samvete kan göra
som han vill. Men så funkar nog inte Bertil. Han har under
sina fyrtio år i Åfors alltid tagit ansvar för
glasbrukets överlevnad. För detta åtnjuter han och
Ulrica stor respekt och kärlek. Utan dem hade Åfors glasbruk
varit nedlagt. Vi är många genom åren som fått
förmånen att arbeta med dem och på första
parkett få uppleva när två konstnärskap utvecklas.
De har satt lilla Åfors på kartan och vi är stolta
över att ha två av världens bästa glaskonstnärer
hos oss.
Idag
är bruket en arbetsplats med renoverade lokaler och en personalstyrka
på cirka 100 personer. Förutom Bertil och Ulrica jobbar
ytterligare två konstnärer, Gunnel Sahlin och Olle Brozén.
Men Åfors historia rymmer både kriser och framgångar.
Åfors
födelse tilldrog sig en tid då glasbruk byggdes i varje
skogsglänta i östra Småland. Det fanns lättförtjänta
pengar att hämta i glasnäringen då. Sverige hade
sent lämnat bondesamhället för industrialismen. Adelns
lyxartiklar blev till vardagsglas. En som såg förtjänsterna
var en mästare i Kosta, Carl - Albert Fagerlund. Han tog sitt
sparkapital, slog sig samman med sina två bröder och
en svåger och byggde ett glasbruk hösten 1876. Ganska
snart löste han ut sina kompanjoner och började få
smeknamnet Stor-Kalle.
Stor-Kalle
var en färgstark person som gjorde lite som han ville. Han
gillade att tjäna pengar med sådan nit att glasbruket
fick dåligt rykte. Ingen ville jobba i Magrahult, som folkhumorn
döpte Åfors till. Lönerna var mycket dåliga.
Bättre ställt var det med Stor-Kalles levnadsvanor. Han
uppförde sig som en furste så fort han kom utanför
Algutsboda pastorat. En gång beställde han ett eget tåg
från Kalmar. Stationen i Emmaboda trodde de väntade finfrämmat
och la ut röda mattan.
1916,
var han gammal och nöjd och sålde sitt livsverk till
grosshandlare Ernst Johansson för 150 000 kronor. Grosshandlaren
satte genast sin son Erik att driva bruket. Den tjugoårige
Erik var också affärsman men en gång gick han på
en blåsning. En annan Erik Johansson var där och snodde
åt sig affären. Den förstnämnde ändrade
då sitt efternamn till Åfors.
Med
honom inleddes en lysande entreprenörskarriär. Erik Åfors
förvärvade sina konkurrenter Kosta, Boda, Johansfors och
även Emmaboda fönsterglasbruk. Han fick epitet Glaskungen.
Med honom började en stabil epok för Åfors. Samhället
rustades upp och han utvecklade och vårdade skickliga hantverkare
med en bra lön. Produkterna bestod av slipat glas och pressglas.
Konstnärer var dock en onödig utgift ansåg han.
På
1950-talet förändrades tiderna. Det slipade gick inte
längre att sälja i samma omfattning. Men han ville inte
släppa greppet om sitt ideal, därför byggde Åfors
upp stora lager med osäljbart med devisen att de gamla tiderna
kommer alltid tillbaka. De gjorde de inte och han var tvungen att
accepera faktum. Den faktiska ledningen hade han 1958 överlåtit
till Erik Rosén, framgångsrik chef över Boda.
På Boda hade man Erik Höglund med sina nya idéer.
Direktör Åfors anställde 1954 brukets första
konsnär, engelsmannen Ernest Gordon. Men han kom inte överrens
med Erik Åfors och Gordon slutade 1961.
Via
Erik Rosén fick platschefen Carl-Henrik Åfors, son
till Erik Åfors, nys om den framgångsrike keramikstudenten
Bertil Vallien. Carl-Henrik erbjöd honom jobb direkt efter
utbildningens slut. Bertil bestämde sig under sina år
i USA 1961-63 om han återvänder till Sverige skulle han
jobba under Roséns ledning. Erik Rosén tillät
konstnärerna utvecklas långsiktigt.
Då
och då, tittade disponent Åfors in till Bertil. Han
försåg honom med uppgifter som Bertil tyckte var helt
otidsenliga. Men för att hålla honom nöjd låtsades
Bertil engera sig i Åfors projekt för att sedan förklara
att det var dödsdömt. Så småningom accepterade
disponenten den nya tidens ideal. Pengarna rullade in.
1975
drog sig Erik Åfors tillbaka. Han sålde hela koncernen
KostaBoda till keramikföretaget Uppsala-Ekeby. Han hade ett
förbehåll: Åfors fick inte läggas ner så
länge han levde. Erik Åfors dog 1983.
I
mars 1987 fick de anställda beskedet att bruket skulle läggas
ner. Produktionen skulle flyttas till andra bruken i koncernen.
Protesterna blev vilda och till slut grep den dåvarande ägaren
Robert Weil som är personlig vän till Bertil och Ulrica.
1995 genomgick bruket en omfattande renovering.
Sedan 1990 ingår Åfors i koncernen Orrefors KostaBoda med två
varumärken, Orrefors och KostaBoda. Koncernen köptes för ca. 600 miljoner 1997 av danska öljätten Carlsberg. I juni 2005 sålde de vidare ett konkurshotat Orrefors KostaBoda till svenska klädföretaget New Wave Group för en tiondel av vad de själva gav.
|
Åfors
glasbruk.
Bertil
och mästaren Ingvar Johnsson i Åfors hytta, mitten av
1960-talet.
I
hyttan i mitten av 70-talet. Bertil diskuterar prover tillsammans
med familjen Johansson: Roland, Birgitta och Tomas. Foto: Ola Terje.
Gjutning
i hyttan med Cemal Yousseinof i början 80-talet. Foto: Ola
Terje.
Bertil
med glaskonstnären Dale Chihuly och mästaren Anton Koch,
mitten av 80-talet.
Erik
Rosén, direktör åren 1947-1978.
Dåvarande
kung Gustav VI Adolf och "Glaskungen" Erik Åfors.
|