För
mycket länge sedan lämnar en ung man sitt hemland i en ännu oskuldsfull
tid. Ett välordnat, tryggt men kanske i längden alltför kantigt
Folkhem mot ett hungrigt, vitalt och stort komplicerat land i väster.
Den unge mannen hette Bertil Vallien och det är om hans tid i USA
åren 1961-63 artikeln ska handla om. En svunnen rosafärgad epok
långt bortom i horisonten.
-
Ja, som jag minns det, var det en blandning av framtidstro, glädje
och rädsla. Rädslan att inte vara tillräckligt bra, inte kunna leva
på den långa utbildning jag gått. Men mest en väldig optimism. Jag
måste ha ett jobb- och det visste jag att kunde få. Men: "Hur skulle
jag klara av det?", börjar en minnesletande Bertil.
Rädslan
var ödmjuk men obefogad. Åren 1956-61 hade Konstfacks keramikutbildning
en elev som gick kreativ bärsärkargång. Bertil sprakade av energi,
engagerade sig och tog för sig. Han ville bli bäst och blev det
också.
Sommaren-
59 sugs han i glasets värld. Han hamnar hos Erik Höglund i Boda
på praktik. Bertil berättar: " Det var drömmen för oss alla på keramikfacket.
Och det berodde mycket på Höglund som person. Han var en väldig
inspiratör och öppnade nya dörrar. Han visade att man inte behövde
göra eleganta saker." Höglund använder Bertil som praktikant under
några perioder åren 1959-60. - Höglund ville av någon anledning
inte ha mig som formgivare i Boda, så han ordnade mig en plats i
Åfors 1960. Där fick jag en månad låna den bortreste Ernest Gordons
ateljé. Jag ritade en blå servis, BV 101.
Den
ateljén skulle han se fler gånger… 1961 slutar utbildningen och
Bertil väljs som bästa elev på keramikfacket. Han kvitterar ut ett
stipendium från Kungafonden och erbjuds arbete: Upsala- Ekeby, Alsterfors
och Ekenässjön glasbruk samt Hal Fromholdt Ceramics i Los Angeles.
September- 61 tar han båten Gripsholm över Atlanten. Resan tar en
vecka och kostade 1100 kr. i turistklass/ enkel resa. Tillsammans
med andra stipendiatungdomar roar de sig kungligt med fina middagar
och dans. I New York väntar flygplanet till LA.
- Jag var storögd! svarar en road Bertil om första intrycket av
Los Angeles. Man landade bland apelsinlundar, swimmingpools och
bilar i en mycket varm stad. Det jag minns av det första intrycket
är en pikant detalj. Direktören för fabriken, Hal Fromholdt, mötte
mig på flygplatsen. Jag var ganska trött efter den långa resan så
han tyckte att vi skulle lägga oss. "Jaha?", sa jag. Sedan visade
sig att jag skulle ligga i samma säng som honom. Jag hade läst i
en bok att man inte skulle bli förvånad när man kom till amerikanska
kompisar om de erbjöd att en att sova i samma säng. Jag tänkte:
"Okej, det är väl så." Jag gjorde det, men sedan visade det sig
att han var ute efter min kropp. Han var världens homofil. Den natten
sov jag i en länsstol. Det var ingen bra början för….honom. Jag
fick en lägenhet ganska snart i Bunker Hill, i downtown. Fabriken
låg på gångavstånd.
I
början av 60-talet råder en dynamisk tid i USA och speciellt i Kalifornien.
Keramiken med Peter Voulkos och Jerry Rothman bryter mot det traditionella
sättet att arbeta med lera. Studioglasrörelsen är på frammarsch."
Jag var inte alls inne på glaset då", erkänner Bertil. Parallellt
med keramiken och glaset står popkonsten samt den glada och sorglösa
musik som utgör soundtracket till Kennedy-eran: Frank Sinatra, Beach
Boys och Phil Spectors popsymfonier.
-
Jag fick omedelbart stort självförtroende och kände att USA var
en väldig injektion för mig. Istället för att ägna timmar åt en
pip till en kanna på Konstfack kunde jag arbeta med mina idéer,
även om jag fick göra en massa skitjobb i början. Ganska snart började
jag rita modeller som de snabbt tog upp i produktionen. Bassortimentet
bestod av askkoppar, väggreliefer och stora krukor. Hal Fromholdt
var en märklig men spännande man. Han trodde på övernaturliga saker
och vid varje bränning skulle en husgud i lera vakta. De fick jag
göra och de kom senare i produktion. Hal är idag död. Ingen visste
vad han dog av 1975, men jag tror att han var en av de första AIDS-patienterna,
innan man visste vad det var.
60-talets optimism och uppkäftighet sporrar Bertil att bryta med
den designstil som styrde dåtidens svenska formgivare:
-Den
skittråkiga Scandinavian Design som stod en upp i halsen i Sverige.
Han
skaffar sig snabbt ett kontaktnät med konstnärskollegor och gallerifolk.
Det
stora elddopet begick Bertil på Ryder Gallery vid LaCinega
Blvd.i juni 1962.Två kvarter därifrån har en annan konstnär en av
sina första visningar:
-
Kan du tänka dig att Andy Warhol hade vernissage samtidigt som jag?
Då visade hans sina soppburkar för första gången.
Beril håller sin första separata utställning med
ett fyrtiotal skulpturer. Han sålde samtliga och fick även
bra press. Med svensk översättning från Gunnar Lindqvists
bok skrev konstprofessor Karl With i en Los Angelestidning om Bertils
utställning: "
Men vilken härlig överraskning
att bevittna ett sådant tekniskt mästerskap, expressiv
vitalitet och kraftfull fantasi! Valliens känsla för ursprunglig
folklig tradition är så frisk och instinktiv att den
tillåter en lätt överföring till vår
tids konstnärliga språk."
Dessförinnan
hade Bertil våren 1962 vunnit "Young Americans 1962"
på Museum of Contemporary Crafts i New York. Han fick ett
diplom samt 100 $ för skulpturen "Family On Whale".En
smärre sensation, då pristagaren är en ung svensk med amerikanskt
klingande namn. Eller hur var det?
-
När jag slutade Konstfack hette jag Wallin, men när jag kom till
LA fanns det faktiskt en annan svensk med samma namn. Han var silversmed.
Så jag ändrade mitt… Antagligen tyckte juryn att det jag gjort var
bra, men jag tror inte att det var någon politik bakom att välja
mig. Jag blev naturligtvis glad, men samtidigt tyckte jag det inte
var så märkvärdigt. Jag pratade nyligen med en jämnårig amerikansk
professor i skulptur. Han minns hur snacket gick: "Kan det här vara
sant, att en svensk ska få det?". Men lustigt nog uppfattade jag
mig som amerikan och det sköna med USA är att man inte kan identifieras
med namnet. Du kan heta Ching Chong, Abdullah Muhammed eller Bertil
Vallien och ändå kallas amerikan.
Framgångarna
bara fortsatte: i oktober vinner han ytterligare ett pris. Emerson
Museum of Art
ger honom en delad förstaplats och 175 $ för skulpturen
"Bullmountain". I februari 1963 ställer Bertil Vallien
ut för andra gången på Ryder. Saker till sammanlagt
värde på över 2000 $ säljs. Från USA
fick Bertil inte hem några keramiska verk. Istället tog
han med sig ett friare sätt att arbeta med lera: "action
pottery".
Till Dagens Nyheter sa han den 4 juni 1963 följande: "
Det
viktigaste för denna fria skola är hur leran beter sig,
att tvinga den till disciplin på drejskivan är det inte
tal om." Månaden efter åkte han tillbaka till Sverige.
"Family
on Whale" finns idag förmodligen i New York hos en storsamlare.
Ibland kommer det fram människor till honom och säger att de köpte
en av hans grejer på Ryder. Den sanningshalten kan han inte kontrollera
eftersom han inte har kvar en enda keramiksak från den tiden. Sista
året åker Ulrica över och bor med honom. Tillsammans gör de resor
till Mexiko där Bertil får se den kultur som närt hans fantasi sedan
Konstfackstiden. Trots framgångarna vill Bertil hem till Sverige.
- Ibland tänkte jag att jag skulle stanna i USA, men den största
drivfjädern var att få börja på glasbruket i Åfors. 1963 hade jag
kontakt med Erik Rosén och Carl- Henric Åfors och de var tillräckligt
övertygande att få mig att lämna USA, så jag tänkte: " Ok, jag åker
hem och provar. Jag kan alltid åka tillbaka igen." På en ytterst
hypotetisk fråga om hur hans konst hade utvecklats om han stannat
i USA svarar han:
- Jag skulle inte jobbat med glas. Jag hade blivit professor med
egen verkstad. Men vad vet jag?
- Tiden i USA betydde oerhört mycket. En vitalitet och vilja att
ta ut svängarna som finns i USA, som ibland får otäcka konsekvenser.
En väldig kick! Avslutningsvis berättar Bertil att han har haft
en livslång glädje av de två åren; kontakter från den tiden har
utvecklats och fördjupats samt en förtrogenhet med det amerikanska
samhället. Slump, öde eller andra krafter kan föra en människa på
många resor, men människans egna kraft förbises ofta. Bertil Vallien
började sin kraftfulla resa på toppen och där är han kvar.
|
Bertil
med Hal Fromholds Porsche någonstans i Los Angeles.
"Family
On Whale" till höger, 1962.
Bertils
keramik på Ryder Gallery, 1962.
Utanför
Ryder Gallery, 1962.
Skulptur
Bertil
Valliens första båtskulptur.
Bertil
framför trappan till huset i Los Angeles downtown där
han hyrde rum 1961-63. Bilden togs i början av 1970-talet.
Hästskulptur
i stengods.
Bertil
bodde på andra våningen med utsikt mot bergen. Bilden
är tagen i början på 1960-talet.
Bilden
är ur en DN-artikel om Bertils USA-äventyr, 4 juni 1963.
|