När
Bertil Vallien anställdes på Åfors glasbruk 1963
stod den svenska glasindustrin mellan två förhållningssätt:
servisglas i mängder eller konstglas. I Åfors rådde
vid den här tiden det förstnämnda.
Den
tekniskt intresserade Bertil fick som huvuduppgift att designa funktionellt
och prisbilligt vardagsglas. Konstnären fick träda tillbaka
till förmån för problemlösaren.
Redan
från starten i Åfors klargjorde Bertil Vallien sina
två väsenskilda roller på bruket: formgivare och
konstnär. I boken i Glasrike från 1979 berättar
han för Bertil Palmqvist:
"
Jag upplever nästan att jag delar mig i två yrken. Dels
som formgivare av bruksföremål med en bra och funktionell
form, där jag måste ta hänsyn till massproduktionens
begränsningar. Dels som konstnär där jag utan krav
kan jobba helt efter egna intentioner."
Åfors
glasbruks dåvarande direktör Erik Åfors anställde
Bertil Vallien med ett sex-månaderskontrakt. Direktör
Åfors åsikter om konstnärer var, åtminstone
då, krasst präglade. "De kostade pengar" och
deras produkter måste generera pengar.
Gunnar
Lindqvist anser i sin Bertil Vallien-biografi att Bertil har klarat
dessa roller galant. Beviset på hans framgång fick han
1981 då han tilldelades en utmärkelse av "Japan
Interior Design" som den mest inflytelserika formgivaren på
sitt område under åren 1961-1981. Bertil tillhör
en av de få konstnärer som framgångsrikt växlat
mellan dessa båda roller.
Bertil
Valliens inställning till formgivarerollen har också
en viktig orsak i att han är anställd av en industri,
med anställda som måste sysselsättas. Vallien är
underordnad i ett kollektiv där man inte har råd att
vara en snobb som formger saker för ett fåtal. Glasbrukets
överlevnad hänger på produkter med ett rimligt pris,
en bra form samt fyller en funktion. Det är de stora serierna
som säljer i mängder som betalar Bertils konstnärsproduktion.
Under hela hans karriär har han verkat under dessa premisser.
Han tjuvstarade
som formgivare redan 1960. Då var Bertil på praktik
i Åfors och passade på att rita servisen Roulette,
socker och saltströare och två
gröna flaskor. Något
som annars dominerade Bertil Valliens 60-tal som formgivare var
serviserna, en viktig beståndsdel i glasbrukens repertoar.
Minst en kollektion per år av honom kom ut på marknaden.
Tre av dem, Dragon (1964), Husar (1965) och Picnic
(1967) blev stora succéer.
De har
en stram hållning med tilltagna raka kupor med relativ tjock
glasvägg. Dessa karaktärsdrag delas av alla hans sextiotalsserviser.
Bertil ritade dem som en reaktion mot den sköra och tunna 50-talsstilen.
De bär namn som anknyter till militärtermer: Basun
(1963), Visir (1966), Tundra (1967), Fregatt
(1968) och Drabant (1968). Eller så döptes de
efter glada festbudskap: Baccus (1966), Picnic, Bistro
(1968) och Gutår (1969). Namnen är talande
då formen på serviserna är motsägesfull. Den
är kraftfull, manlig och karg men också lekfull och lätt.
Förutom
tolv serviser ritade Bertil en mängd bruksföremål,
varav en serie i blått
glas
förtjänar att uppmärksammas. I serien ingick burkar
med lock, bonbonjärer med avtagbar korkbotten, flaskor, vaser
och skålar. Vad som är påtagligt för denna
serie är dels den vackra blåa nyansen och dels den organiska
formen. Det parallella arbetet med keramik gör sig tydligt
påmint, inte minst i burkarna med lock. Med sina påklipp
liknar de vågmönster som han använde i sina unika
keramikskulpturer.
Något
som Bertil Vallien utvecklade som konstnär var blästringstekniken.
Genom att låta trögflytande lim rinna mot glasämnet
från en pinne kunde han mera direkt styra de mönster
han önskade. Tekniken användes även på en del
serietillverkade produkter som skålar och flaskor.
Bertils
60-tal som formgivare genererade en hel del intäkter till glasbruket
samt ett pärlband av funktionella och fantasifulla bruksföremål
som fungerade som ett stort gästabud över hela 60-talets
optimistiska yra. Det finns en lätthet och otvungenhet i Bertil
Valliens 60-talsglas. Allt verkar ha kommit ur ett lättflytande
och snabbt arbetande fantasiflöde. Samtidigt är hans serviser
och bruksglas vid den här tiden kraftfulla och pampiga.
Glas
och keramik var inte de enda materialen som Bertil arbetade med
på 60-talet. Erik Höglund på Boda glasbruk skördade
stora framgångar med smide och trä i Bodas namn. Eftersom
Åfors och Boda tillsammans med Kosta tillhörde samma
koncern anlitades Bertil Vallien att rita smides- och träprodukter.
Boda Smide fick tillskott till sin kollektion med rustika ljusstakar
och kronor. Även en del unika pjäser tillverkades, bland
annat stora skålar.
|
Bertil
Valliens första produkt i Åfors: Socker och salt,
1960.
Dragon,
1964.
Stilleben
av blått glas, 1965.
Husar,
1965.
BV
42 och BV 40, blästrade, 1964.
Baccus,
1966.
Smidesljustake
med Ikarosmotiv.
|