| Festen 
              var slut. Världen hade kommit närmare. På borden 
              fanns glas made in Taiwan. Den svenska glasbranschen blödde. 
              För Bertil Vallien började kampen för hantverket. 
              Svaret: Artist Collection.  Om 
              Bertils 60-tal som formgivare var som en lång smekmånad 
              blev 1970-talet tufft. Åfors, övriga glasbruk och han 
              själv tvingades anpassa sig. Man kunde inte längre marknadsföra 
              tre nya serviser om året per formgivare. Vaser och skålar 
              som tidigare såldes i mängder ratades nu. Kvar fanns 
              en begränsad marknad för konstglas och en större 
              för pressat glas. Bertil fyllde båda segmenten men arbetade 
              hårt för ett alternativ mot den alltmer mekaniserade 
              tillverkningen. Det var 
              en tid då glasbrukens ägare funderade och ofta genomdrev 
              maskintillverkning. Till Åfors kom dock ingen glasvanna eller 
              industrirobot. Kostas blåsare fick däremot jobba granne 
              med den nya vannan som dygnet runt spottade ut Partytallrikar, snöbollar 
              och julpynt. På kort sikt var det ett lyckat beslut men i 
              ett längre perspektiv, ett misstag. Erik Rosén, fd. 
              VD KostaBoda:- Jag skulle inte byggt en så stor vanna i Kosta. Den skulle 
              ha varit mindre och vi borde inte ha investerat så mycket 
              som 30 miljoner. Vi lyckades inte med glaset, trots många 
              rådgivare. Teknikerna förstod inte hantverket och kunde 
              inte anpassa dessa maskiner efter vår produktvärld.
 För 
              Bertil Vallien fanns bara en väg ur krisen: hantverk och svårkopierade 
              serier. Han hävdade kraftfullt att om den svenska manuella 
              glasindustrin skulle överleva måste den satsa på 
              hantverk samt höja den konstnärliga nivån. Under 
              hela 1970-talet ägnade han sig åt att förbättra 
              och förnya metoderna i hyttan. Glasblåsarna gavs större 
              frihet men också ansvar att rationalisera sitt arbete. Vissa 
              moment i tillverkningen underlättades med nya redskap som Bertil 
              tagit fram. 1976 
              hade arbetet kommit så långt att det var dags att lansera 
              ett nytt koncept, Artist Collection. Konceptets idé bestod 
              i att varje produkt har en grundform som sedan glasblåsaren 
              sätter sin personliga prägel på. Poängen är 
              att de små variationerna på samma produkt ska försvåra 
              kopiering. Vallien 
              tog under 1970-talet intryck från den växande studioglasrörelsen 
              i USA där man mest tillverkade unikat. Han tog fasta på 
              deras idéer om större frihet till en rationell produktion. 
              Resultatet skulle bli formidabel framgång för såväl 
              honom som för svensk glasnäring. En av 
              de första serierna som tillverkades i Artist Collections namn 
              var Windpipes. Formen hade sitt ursprung i en del unikat 
              i klarglas från mitten av 60-talet. De höga flaskorna 
              med påklipp och invälsat gult och lila glaspulver tillhörde 
              en av de mest populära serierna i Artist Collection. Den vikande 
              marknaden för servisglas fick naturligtvis konsekvenser för 
              Vallien produktion. Bara sex nya kollektioner lämnade ritbordet 
              under 1970-talet: Röhmer (1971), Old Boda (1975), 
              Ballad (1975), Oktav (1977), H²O (1977) 
              och Admiral (1979). Åttakantiga Oktav blev den 
              mest framgångsrika av dem och ett signum för 70-talets 
              servisideal. H²O blev inte lika långlivad som 
              Oktav. Med inspiration från apoteksflaskor och en närmast 
              asketisk design tillhör den en av topparna i Valliens servisproduktion.
 |  Windpipes.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 Oktav, 
              1977.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   H²O, 1977.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Cirrus, 
              1974.
 
       
 Bagdad, 
              1976.  |