Festen
var slut. Världen hade kommit närmare. På borden
fanns glas made in Taiwan. Den svenska glasbranschen blödde.
För Bertil Vallien började kampen för hantverket.
Svaret: Artist Collection.
Om
Bertils 60-tal som formgivare var som en lång smekmånad
blev 1970-talet tufft. Åfors, övriga glasbruk och han
själv tvingades anpassa sig. Man kunde inte längre marknadsföra
tre nya serviser om året per formgivare. Vaser och skålar
som tidigare såldes i mängder ratades nu. Kvar fanns
en begränsad marknad för konstglas och en större
för pressat glas. Bertil fyllde båda segmenten men arbetade
hårt för ett alternativ mot den alltmer mekaniserade
tillverkningen.
Det var
en tid då glasbrukens ägare funderade och ofta genomdrev
maskintillverkning. Till Åfors kom dock ingen glasvanna eller
industrirobot. Kostas blåsare fick däremot jobba granne
med den nya vannan som dygnet runt spottade ut Partytallrikar, snöbollar
och julpynt. På kort sikt var det ett lyckat beslut men i
ett längre perspektiv, ett misstag. Erik Rosén, fd.
VD KostaBoda:
- Jag skulle inte byggt en så stor vanna i Kosta. Den skulle
ha varit mindre och vi borde inte ha investerat så mycket
som 30 miljoner. Vi lyckades inte med glaset, trots många
rådgivare. Teknikerna förstod inte hantverket och kunde
inte anpassa dessa maskiner efter vår produktvärld.
För
Bertil Vallien fanns bara en väg ur krisen: hantverk och svårkopierade
serier. Han hävdade kraftfullt att om den svenska manuella
glasindustrin skulle överleva måste den satsa på
hantverk samt höja den konstnärliga nivån. Under
hela 1970-talet ägnade han sig åt att förbättra
och förnya metoderna i hyttan. Glasblåsarna gavs större
frihet men också ansvar att rationalisera sitt arbete. Vissa
moment i tillverkningen underlättades med nya redskap som Bertil
tagit fram.
1976
hade arbetet kommit så långt att det var dags att lansera
ett nytt koncept, Artist Collection. Konceptets idé bestod
i att varje produkt har en grundform som sedan glasblåsaren
sätter sin personliga prägel på. Poängen är
att de små variationerna på samma produkt ska försvåra
kopiering.
Vallien
tog under 1970-talet intryck från den växande studioglasrörelsen
i USA där man mest tillverkade unikat. Han tog fasta på
deras idéer om större frihet till en rationell produktion.
Resultatet skulle bli formidabel framgång för såväl
honom som för svensk glasnäring.
En av
de första serierna som tillverkades i Artist Collections namn
var Windpipes. Formen hade sitt ursprung i en del unikat
i klarglas från mitten av 60-talet. De höga flaskorna
med påklipp och invälsat gult och lila glaspulver tillhörde
en av de mest populära serierna i Artist Collection.
Den vikande
marknaden för servisglas fick naturligtvis konsekvenser för
Vallien produktion. Bara sex nya kollektioner lämnade ritbordet
under 1970-talet: Röhmer (1971), Old Boda (1975),
Ballad (1975), Oktav (1977), H²O (1977)
och Admiral (1979). Åttakantiga Oktav blev den
mest framgångsrika av dem och ett signum för 70-talets
servisideal. H²O blev inte lika långlivad som
Oktav. Med inspiration från apoteksflaskor och en närmast
asketisk design tillhör den en av topparna i Valliens servisproduktion.
|
Windpipes.
Oktav,
1977.
H²O, 1977.
Cirrus,
1974.
Bagdad,
1976.
|