Glas
blev högsta mode igen. Och hett investeringsobjekt. Artist
Collection skördade framgångar och marknadsfördes
som " Morgondagens antikviteter." Ett optikblåst
vinglas räddade ett glasbruk. 1980-talet var Bertil Valliens.
Öppnade
man dörren till till det nedslitna sliperiet på Åfors
glasbruk i mitten av 80-talet var det inte omöjligt att fem
anställda kantade och polerade miniatyrer av exempelvis Windpipes
eller Antikva. Längre ner i lokalen stod en fulllastad
SJ-pall med svarta kartonger som innehöll miniversioner av
Galaxy och Network. Destination: flygbolaget SAS.
Janne Carlzons företag som bara gick högre och högre.
SAS hade stående beställningar på tiotusentals
miniatyrer av Artist Collection. De svarta kartongerna delades sedan
ut till alla passagerare som flög business och 1:a klass.
70-talets
lågkonjunktur var över. Politisk medvetenhet och minskat
intresse att köpa lyxprodukter ersattes med en helt annan inställning.
Flärd och konumtion dominerade årtiondet då pengarna
plötsligt rullade igen. Kristallen den fina gnistrade lockande
för den på glamour svältfödda publiken. Nu
skulle det drickas champagne och läsas Veckans Affärer
istället för Vino Tinto och Maos lilla röda. Svensken
och den övriga västvärlden hade fått smak på
det goda livet. Glas spelade en central roll i mytbildningen om
det sorglösa 80-talet.
Artist
Collection var nu ett etablerat varumärke. Bertil Vallien geniala
grepp att serieproducera glas med individuell touch passasde som
hand i handsken i det individstyrda 80-talet. Bertil försåg
marknaden med många kollektioner till Artist Collection: Network,
Galaxy, Minos, Apostrof, Volcano, Pearl,
Aphrodite, Rainbow, Spin och Centilop.
Network
och Volcano hade liksom Windpipes från 70-talet
sitt ursprung i hans konstglasproduktion från 60-talet. Båda
byggde på experiment utförda i hyttan. Network
blåstes i en form klädd med stålnät och Volcano
fick sin särägna stil av en ståltråd.
En av de mest populära serierna var Galaxy. Den bestod
av skålar, vaser och flaskor i olika storlekar. Grundfärgen
var vitt glaspulver och över glasämnet applicerade glasblåsarna
antingen röda, blå, gröna, svarta eller gula smala
och tjocka strängar så att färgen biladade svansar
av galaxer. Nytt för 80-talet till Artist Collection var minivarianter
av varje serie. Till den flitige samlaren fanns även en ändamålsenlig
vägghylla att köpa till de knytnävsstora pjäserna.
Champagnen
bubblade och till den behövdes det glas. Serviserna fick en
ny renässans med en återgång till gamla tiders
kutym att köpa hela paketet med vin-, öl-, snaps-, grogg-
och konjakglas etc. Bertil Vallien ritade under 80-talet några
av sina bästa och mest populära serviser.
Historien
om Chateau tillkomst tillhör en av de där osannolika
och lyckliga. Det hela började redan i slutet av 70-talet.
Bertil arbetade intensivt för att färdigställa
en optikblåst servis som inga maskiner kunde kopiera och
som passade det krisdrabbade Johansfors glasbruks hyttas specialkompetens.
- Jag
fick i uppdrag att på väldigt kort tid göra en
bästsäljande produkt, minns Bertil Vallien. Att komma
in på Johansfors var som att komma in i Glasrikets urmakarverkstad
- glasblåsarna kunde t ex göra fina, tunna ben på
glasen och fantastiska proppar till karaffer. De hade helt enkelt
en genuin känsla för hantverket och ett högt kvalitetstänkande.
Med detta i åtanke bestämde jag mig snabbt för
att göra det de var bäst på - vinglas.
Dagen
kom då det var dags att göra prover i hyttan. Det gick
inte som Bertil hade tänkt sig: glasämnet vred sig och
han funderade. Vallien accepterade resultatet. 1981 lanserades
Chateau och misstaget i Johansfors blev en enorm framgång.
Drygt tjugo år senare är den världens mest sålda
handgjorda servis. Ofattbara tolv miljoner glas har sålts!
- Jag
hade två tankar med Chateau, säger Bertil Vallien.
Dels ville jag göra ett glas som en maskin inte kunde göra.
Det skulle synas att glaset var handgjort. Optiken i kupan och
det tunna, dragna benet blev lösningen på det. Det
andra kriteriet var att jag ville göra ett snyggt och enkelt
glas med många användningsområden. Och Chateau
blev både funktionell och vacker. Optiken förhöjer
färg och lyster i både glas och innehåll.
Chateau
blev stilbildande för hur resten av Valliens serviser
skulle se ut under 80-talet. Det kraftfulla och strama som dominerade
de tjugo första åren var ersatt av en lätthet
och luftighet med tunt glas och smala ben.Under arbetet med Chateau
ritade han parallellt också en annan servis, Ulrica,
som var utan optik och kom samma år som Chateau.
Sedan kom de en ny servis vartannat år: Noveau (1983),
Grand Cru (1985) och Provence (1987). Grand Cru
har en sensuell form med en nod nära benet som en motvikt
till det fjäderlätta anslaget. Kännetecknet för
Provence är den inneslutna luften i bubblan på
benet. Båda representerar ett mästerstycke i vacker
och funktionell design.
Bertil
Valliens strävan att bryta 70-talets hotande maskinglastillverkning
gjorde det möjligt för gemene man att köpa konstglas
för en rimlig summa. I ett större perspektiv har Vallien
höjt glasbrukens personals yrkesnivå och status samt
skapat ett solitt varumärke för svenskt glas. Vallien
tillhör en av huvudpersonerna som räddade den svenska
manuella glasnäringen genom att kombinera teknisk innovation,
en hög konstnärlig nivå och en rationell produktion
som tillvaratar den anställdes unika kunskaper.
|
Volcano.
Network.
Pearl.
Aphrodite.
Galaxy
Blue, 1982.
Chateau,
1981.
Grand
Cru, 1985.
Centilop,
1988.
|