"Det
största jag har gjort som konstnär!" sa Bertil Vallien
när han fick uppdraget att göra ett altarskåp till
Växjö domkyrka. Han sammanlänkade sin sökande
personlighet med en strävan efter att förandliga sin konst
genom att kapsla in ljus tillsammans med symboler.
Domkyrkan
i Växjö kan knappast beskyllas för förhastade
beslut. I nästan tio år pågick tävlingen om
ett nytt altarskåp. Temat har under dessa år varit "livsvandringen
från mörker till ljuset". Cirka hundra konstnärer
har lagt sina pannor i djupa veck och sedan lämnat in förslag,
somliga säkert bra, andra orimliga såväl stilmässigt
som ekonomiskt. Det är många faktorer som ska samspela
om ett förslag ens ska överleva första ronden.
Att göra
en utsmyckning i en kyrka är en krävande uppgift. Speciellt
ett altarskåp, eftersom det står i blickfånget
och bildar kyrkans centrala punkt. Som konstnär måste
man beakta den kristna symboliken, kyrkans arkitektur och historia.
Inget i en kyrka ska andas futtighet och löje. Den står
för kraft, allvar, djup och glädje.
När
tävlingen gick in på upploppet 1998 återstod två
kandidater: Monica Backström från Boda glasbruk och Bertil
Vallien från Åfors glasbruk. De båda är visserligen
inga noviser när det gäller offentlig utsmyckning, kyrkor
inkluderat. Backström har gjort ett fönster för Påskallaviks
kyrka och Valliens sandgjutna kors och dopfuntar finns både
i Höör, Linköping och Uppsala.
I maj
1999 meddelades det från de ansvariga för altarskåpsutsmyckningen
att Bertil Vallien hade fått uppdraget. Tre år senare
stod skåpet färdigt - ett skimrande mästerverk som
på ett perfekt sätt fångar tema om vandringen från
mörker till ljus.
Skåpet
är en monumental skapelse med en höjd på 5,5 meter.
Dörrarna är fyra meter höga och varje dörr har
sex mindre blå glashuvuden innefattade. Huvudena representerar
de tolv apostlarna. När skåpet är stängt framträder
en karg och sträng rektangulär form. Ytan är gråbronsfärgad
och gjord med en blandning av vax och harts. Skåpets överdel
domineras av ett sandgjutet Kristushuvud och törnekrona i form
av metallgrenar.
När
dörrarna öppnas träder betraktaren in i ljusets värld.
Ett stort omfamnande kors byggt av stora sandgjutna glasblock bildar
skåpets centrala punkt. Dörrarnas baksida är guldfärgade,
en symbol för evigheten. Nedre delen av dörrarna är
perforerade av hål som bildar ett rutmönster. Hålen
ska vara mänskligheten. Den triangelformade väggen som
korset delar av är målade i rött och orange. I korsets
överdel är bakgrundsfärgen himmelsblå.
Bredvid
korsets båda sidor återfinns blå plattor som vid
en närmare granskning visar sig vara sexton sandgjutna glasblock
i koboltblått. De är stiliserade motiv och berättar
skeden från det gamla och nya testamentet: Adam och Eva, Ormen
frestar och bedrar, Arken, Jakobs stege, Mose strålar, Kung
David, Höga visan - sångernas sång, Job på
askhögen, Maria med barnet, Heliga tre konungar, Kommersen
ut ur templet, Bergspredikan, Den barmhärtige samariten, Johannes
Döparens huvud, Maria Magdalena och Fem bröd och två
fiskar.
Korset
vilar på ett stort huvud. Glasblocken i korsets nedre del
är mörkare liksom väggens bakgrundsfärg. Kring
det stora huvudet är färgen svart för att sedan bli
till eldsflammorna från helvetet. Glasblocken i korsets övre
del är genomskinliga och i korsmitten finns en cirkelformad
mandorla "Rex gloriae" i klarglas. Går man bakom
skåpet finns det en del symboler, bland annat de teologiska
dygdernas: Tron (korset), Hoppet (ankaret) och Kärleken (hjärtat).
Dessutom framträder de sexton blocken i en annan mer expressiv
dager.
Gunnar
Lindqvist, författare till Vallienbiografin, är,liksom
jag, lyrisk över altarskåpet och han anser att det är
en fortsättning på Bertils strävan att isolera det
andliga ljuset i glaset. Lindqvist avslutar sin text i boken om
altarskåpet "Fiat Lux - ljus bliv till":
"
Det är en strävan efter det heliga ljuset, ett ljus som
är starkt för människan, som altarskåpet i
Växjö domkyrka framstår som ett nyskapande mästerverk.
Med medeltidens syn på ljuset från Gud har Bertil Valliens
moderna sätt att arbeta paradoxalt nog blivit grunden till
konstverk med medeltidens drömmar om det paradisiska ljuset
som ledstjärna."
1998,
när tävlingen fortfarande pågick, fick Bertil berätta
för mig om altarskåpet, sina känslor om kyrkan och
dess budskap, andlighet och döden:
Vilka
tankar ligger till grund för ditt altarskåp?
- Det
första stora bekymret i domkyrkan är Brazdas färgade
fönster som finns i fonden. Sedan är det rummet i sin
helhet med altaret. Jag försökte angripa problemet mycket
utifrån arkitektoniska principer genom att göra en form
som förstärker rummet och inte heller blir en alltför
klumpig form -utan en nätt form i kyrkorummet.
Den är gjord så att när altarskåpsdörren
är stängd - jag tycker att det här med att öppna
och stänga är roligt, och det hoppas jag också prästerna
ska tycka. Jag tycker att de ska öppna och stänga det
här skåpet. Det är en väldigt bra konstruktion
på dörrarna nämligen. De är fyra meter höga.
Jag föreställer mig att det ska bli roligt som präst
att framför församlingen öppna skåpet.
- När
det är slutet är det mörkt, dystert och ruvar på
en hemlighet. När man öppnar det så strålar
det av guld, rött och orange. Just känslan när skåpet
öppnas är central och det ska verkligen poängteras
att det är något som öppnas - att det är himlen
som öppnar sig och någonting nytt som händer. Det
är grundtanken med skåpet som arkitektur kan man säga
- som en upplevelse av formen i rummet.
Vad betyder en kyrka för dig?
- Jag
bekänner mig inte som aktivt kristen, men det är man nog
ändå om man är född i Sverige och speciellt
eftersom jag är född i ett frireligiöst hem. Hela
vår historia och vår moral är baserad på
det kristna budskapet.
Men annars tycker jag kyrkan är en av de få fristäderna
i samhället. Jag grips av andakt och tar av mig mössan.
- Det
är budskapet och det kyrkan står för; himlen på
jorden, men också den respekt byggnaden inger, samt de människor
som sökt sig hit. Många är där av någon
speciell anledning som har med livet att göra. De söker
lugn och tröst. En annan del är att kyrkobyggnaden inte
förändras. Om man gör en utsmyckning i en bank eller
ett universitet, så vet man att om fem år har de ställt
dit en datamaskin, en kopiator eller ett blomsterarrangemang. I
kyrkan tar folk till sig vad som finns i rummet.
Vad är
andlighet för dig?
- Andlighet,
vad är det? Det är att ha kontakt och tro på någonting
som inte är rationellt. Att hitta värden i livet som inte
går att förklara. En förtröstan på att
det finns liv efter detta. Jag tror att det finns känslor och
känslostämningar som inte kan kontrolleras rationellt.
Andligheten kan gestaltas genom att lyssna på musik. Där
kan man hitta värden och känna kontakt med sig själv
eller med andra världar. Eller om man ser på konst, funderar
man över vilken mekanism som får en människa att
leva och tänka. Var kärleken och förälskelsen
kommer in i livet.
Lindrar
konst människans lidande?
- Musik
tycker jag är det underbaraste mediet. Den är den mest
fantastiska kommunikationsform och konstform som finns, därför
den är så abstrakt. Där accepterar vi att den inte
föreställer någonting annat än det som uppstår
i ens huvud och hjärta. Det tycker jag är så fint
med musik. Och det är klart: jag kan bli inspirerad och glad
och få lust att arbeta av musik. Jag blir glad av den, över
stämningen i harmonin eller upprörd av det.
Det tror jag bra teater, konst och film också ger. Den ger
en kännedom och belyser frågor man har funderat på.
Jag tror att det är konstens väsen; att ge upplevelser
som man inte har haft tidigare.
Hur ser
du på döden?
- Jag
är livrädd för döden. I den mån jag funderar
på den. Det gör man ju äldre man blir eller när
man kommer i kontakt med den, så tycker jag att den är
skrämmande. Annars skulle jag ljuga om jag sa något annat.
Den är absolut obönhörlig. Att det bara tar slut.
Är det så??
|
Skisser
till glasblocken till altarskåpet. Scener ur Gamla Testamentet.
Foto: Hans Runesson.
Bertil
skissar. Foto: Hans Runesson.
Bertil
tillsammans med Åke Edvardsson vid gjutning av ett av glasblocken.
Foto: Hans Runesson.
Altarskåpet
på plats i Växjö domkyrka. Foto: Tord Lund.
Närbild av altarskåpet. Foto: Anders Qvarnström.
Baksidan av altarskåpet.
Foto: Anders Qvarnström.
Altarskåpet
med stängda dörrar. Foto: Anders Qvarnström.
Bertil
med hans assistent Per Gunnar Johansson. Foto: Hans Runesson.
|