Under
hela sittliv har han varit en ledargestalt på något
sätt. Bertil Valliens naturliga pondus kombinerat med ödmjukhet
inför livets gåtor och kryddat med humor gör att
folk lyssnar på honom.
Lärarrollen
är inte främmande för Bertil. Förutom otaliga
gästspel på bl.a. Pilchuck var han mellan åren
1967 och 1984 ansvarig för glasutbildningen på Konstfack.
För Bertil var det en intressant men krävande tjänst.
Som lärare tvingades han förklara sina resonemang för
elever som ibland inte var mycket yngre än han själv.
Bertil gav sina elever stor frihet att lösa kreativa uppgifter
istället för att justera deras skissteknik. Han ville
förlösa deras fantasi:
- På Konstfack hade jag ett långsiktigt ansvar för
glasutbildningen. Idag gillar jag att jobba med unga människor
under korta perioder. Man kan röra om i grytan, ge dem fantastiska
uppgifter, påstå saker och ting, sätta fart på
elden och du behöver inte ta det långsiktiga ansvaret
som man måste som anställd lärare. Sedan sticker
man
och lämnar dem både förvirrade och med
nya idéer (skratt)
Utbildningen
genomgick olika faser under hans tid. I slutet av 60-talet fram
till början av 70-talet kom politiken in på skolan. Allt
skulle ifrågasättas; lärarnas roll och konstens
bidrag till det materialistiska samhället. Som elever har Bertil
bland annat haft Anna Ehrner, Kjell Engman och Klas-Göran Tinbäck,
idag framgångsrika glaskonstnärer.
1974
fick han sitt första internationella läraruppdrag då
han ledde en workshop på Kent State University i Ohio, USA.
Sedan dess har han årligen haft mindre och större uppdrag
runt om i världen. Landet som Bertil ständigt återkommer
till är USA. Där åtnjuter han en särställning
som en av de stora inspirationskällorna till studioglasrörelsen.
1980
besökte han för första gången Dale Chihulys,
en av den mest framstående glaskonstnären inom studioglaset,
Pilchuck Glasscenter nära Seattle. Sedan dess har Vallien årligen
varit både gästlärare, huvudlärare och styrelseledamot.
Pilchuck har blivit ett vattenhål för Bertil, en viktig
inspirationskälla i hans konstnärliga gärning. Miljön
i Pilchuck är kravlös. Den samlar människor från
hela världen som byter erfarenheter och skapar glas dag som
natt. Bertil anser att det är åren efter 1980 som ska
räknas som den tid då han började göra sina
främsta konstnärliga insatser.
Besöken
i USA har fungerat som injektion för hans konstnärliga
produktion och på hans synsätt i glastillverkningen.
Han har tagit fasta på den studioglasrörelsens gränslösa
attityd till materialet och omsatt den i Sverige. Många av
de idéer som han genomförde inom den svenska glasnäringen
som exempelvis Artist Collection, tron på och det fria ansvaret
till hantverkarnas förmåga och synen på glaset
som konst, har sitt ursprung i USA-vistelserna. Under åren
har han deltagit som gästlärare på flera universitet
runt om i världen.
|
Bertil
på taket.
I
Pilchucks glashytta tillsammans med med mästaren Bill Morris.
Från
vänster: Italo Scanga och Dale Chihuly.
|