Under
hela 90-talet fram tills nu har Bertil Vallien arbetat med flera
skulpturala teman med motstridigt innehåll: en destruktivt
upplöst form kontra den rena och sakrala. Dessa år representerar
ett kraftprov i hans konstnärskap med en mängd starka
verk.
Åren
1989 och 1990 kunde Bertil helt koncentrera sig på sitt fria
skapande. Han utökade sitt register med fler skulpturala former
som staven och ringen. Med enkla grundformer sammanlänkades
ett berättande som realiserades med olika handgrepp innan och
vid sandgjutningen. Verken fick nu ett expressivt uttryck. Sandformen
preparerades så att håligheter bildades. Sedan fick
glasmassan avgöra ytans struktur. Det skrovliga och destruktiva
blev viktigt för Vallien de första åren på
90-talet.
Sommaren
1991 visade han sina senaste skulpturer på Borgholms slottsruin.
Utställningen hette AREA II och är en av Valliens största
konstnärliga triumfer. I AREA II trädde besökaren
in i en undergångsvärld präglad av ångest.
AREA II bestod av tre olika skulpturala motiv. Maps är
fyrkantiga gjutna skivor där den skrovliga ytan är fylld
med innehåll. Man kan egentligen inte kalla dem kartor. Verken
för tankarna till gravskrifter eller svårtydda nycklar
till en utplånad civilisation. I början av 90-talet började
han gjuta glas i koboltblått. För honom representerade
den blå färgen universum, havet och himlen. Andra delen
i utställningen utgjordes av halvmeter höga block, Findings.
I dessa gjutningar finns spår av döden inneslutna i det
stelnade glaset. Den ibland ogenomskinliga ytan underströk
känslan av instängdhet i en gravkammare. Det tredje och
sista temat var de hotfulla Watchers som enträget vakade
över sin samtids dunkla hemligheter. Watcherns ansenliga höjd
på två meter och den knivformade axelbreda överdelen
utstrålade makt och hot. Gunnar Lindqvist:
" Utställningen AREA II blev en tidsresa genom mänsklighetens
historia men också en skakande spegling av framtida arkeologers
utforskande om vår civilisations grymma morbiditet. Men mångtydigheten
i installationen var stor och mitt i de destruktiva yttre dragen
fanns tecken på spirande liv."
Bertil
Vallien fortsatte med att utforska nya skulpturala teman. 1993-1994
arbetade han med mindre väggskulpturer i tre teman. Faces,
Kandy och Constrict innebar också ett fortsatt
forskande i människans yttre och inre livsvillkor. Faces
är sandgjutna masker med en liten öppning där man
kan se maskens inre. Det finns en teknisk fulländning i Constrict
med en blå glaskropp fjättrad runt en skulptur med ringar.
Gunnar Lindqvist menar att Bertil skruvade upp sin konstnärliga
temperatur ytterligare genom sitt behov av att ge svar på
människans gåta att det nästan kvävde kreativiteten.
Vallien befann sig i en frustrerad fas av sitt konstnärskap
och började arbeta på en ett mer allmängiltigt formtema
liknande båtarna.
Vid den
här tiden fick han syn på ett reportage om en flicka
som hette Karolina Olsson. År 1875 var hon ute på Kalmarsunds
is och föll så olyckligt att hon blev medvetslös
i 33 år. Hon vakande upp och berättade om vad hon mindes
från medvetslösheten. Minnen bestod av mörker och
blåa män. Bertil började 1994 arbeta med en ny form,
huvudet.
De blå männen blev i hans tappning avskalade huvuden
i naturlig storlek i klarglas och blått. Sandgjutningstekniken
fungerade perfekt till att ge Heads drag av iskyla och en
introvert magnetism. På Borgholms slottsruin invaderades salarna
av de blå männen 1995. Besökaren fick gå försiktigt
fram mellan de höga stenpelarna som huvudena satt på.
De fanns där och stirrade spöklikt på oss för
att sedan försvinna som en kall vindpust. Heads har dels en
allmängiltig form som verkar med samma kraft på alla
människor och dels en tvetydighet huruvida de är död
materia eller ett förandligat väsen. Med huvudformen började
Vallien verka mot en mer avskalad formvärld där han kunde
koncentrera sig på detaljerna i skulpturen. Gunnar Lindqvist
placerar honom bredvid Picasso:
" Valliens skulpturer har på en och samma gång
drag av den trosbärande afrikanska skulpturen, som av Picassos
formella sökande och som det Vallienska hanterandet av glaset
som skulpturalt medel. Hans portätthuvuden bär därigenom
vår egen tids karakteristiska drag. I sin komplexitet är
de samtidigt igenkännbara och undanglidande."
Bertils
Heads har alla ungefär samma stiliserade ansiktsform.
Men med olika detaljer som spikar, ståltråd, slipning
och ytbehandling av glaset skapar han olika känslolägen.
1998 skapade han en serie liggande huvuden som fick namnet Resting
Heads. Med dem förenklade han ytterligare sin form. Resting
Heads är raffinerade och finstämda skulpturer med ett
inneslutet målat huvud omgivet av ett matt halvt genomskinligt
tjockt glasskikt. Den är rofylld men också skrämmande
i sin dubbla roll som bärare av liv och död. Skulpturen
är sprungen ur en ny metod för Vallien: att gjuta i två
delar för att sedan med limning och slipning foga samman skulpturen.
Samma år har han en av sin största och mest betydelsefulla
utställning på Historiska Museet i Stockholm. Det var
en mäktig upplevelse att träda in i museets salar. Mellan
väggarna utspelades en innerlig och obönhörligt kraftfull
mässa där glaset vibrerade av ett inre ljus. Borta var
skräcken inför mänsklighetens framtid som präglade
AREA II. I Findings och Landings finns det destruktiva
kvar som en påminnelse att ingen går säker mot
ondskan. Men övriga skulpturer utrycker hopp och en obrottsligt
lojal tro på människans andliga kraft. På Historiska
fick publiken för fösta gången se Idols.
Små mansfigurer fästa på väggen i plattor
som för tankarna till kraftfulla husgudar.
Från
1998 fram tills nu har det tematiskt inneburit en viss förskjutning
från de historiska och mänskliga frågorna mot ett
sökande efter det gåtfulla inre ljuset. I Bridge från
1998 har Vallien placerat en sandgjuten blå stav på
en metallställning. Två år senare utförde
han glasblock med målade ansikten och människor. Temat
kallades Somna/Vakna och innebar ett steg mot en målerisk
bildvärld i glasskulpturer.
På
något sätt har Bertil Vallien accepterat att han inte
förmår att ge svar på mänsklighetens gåtor.
Konst kan väcka frågor, ge näring åt fantasin
och berika en människa. Glas äter ljus och är fortfarande
hungrigt. Varför ge svar när man kan söka? Bertil
experimenterar fortfarande. Vi väntar på nästa drag.
|
Map
III, sandgjuten 1990. Foto: Göran Örtegren. Finns
på Metropolitan Museum of Art i New York, USA.
Finding
man,
sandgjuten 1989. Foto:
Anders Qvarnström.
Watchers
,
sandgjutna 1989. Foto: Anders Qvarnström
Face,
1992.Foto: Anders Qvarnström.
Head
VI, 1996. Foto:
Göran Örtegren.
Resting
heads, sandgjutna 1998. Foto: Göran Örtegren.
Head,
sandgjutet 1998. Foto: Göran Örtegren.
Bridge,
1998. Foto Anders Qvarnström.
|