Glas
var ett helt nytt material för Bertil Vallien i början
av 1960-talet. Men han tog sig orädd an det med en sådan
frustande vitalitet att mängden och kvalitén tog andan
ur publik och kritiker. Valliens 60-tal som glaskonstnär var
en sprakande form- och färgexplosion med teknisk innovation.
Bertils
utbildningstid och första år på Åfors glasbruk
präglades av en polarisering mellan två olika synsätt
på formgivning och konst: klassicism och ett personligare
uttryck. De konstnärer som knöts avl glasbruken under
1900-talets första hälft var ofta målare som var
mycket duktiga på att göra perfekta ritningar till glas.
Med hjälp av skickliga hantverkare förverkligades deras
ritningar till vackra pjäser. Det klassiska, sobra och rena
uttrycket hade sitt zenit under 50-talet. Stilen kallades "Swedish
Modern" och blev ett världsbegrepp. Samma årtionde
gjorde också modernismen sitt inträde i Sverige. Impulserna
kom främst från USA: bl. a. jazzmusik, Jackson Pollocks
action painting, Jack Kerouac och skulptural keramik. En ny generation
konstnärer kom till konstindustrin med en annan utbildning
och modernismens synsätt. Med 50-talet började en revolution
i svensk glaskonst. Portalfigur var den unge skulptören Erik
Höglund, anställd på Boda 1953.
Bertil
Vallien fick sina första intryck av modernismen via sin huvudlärare
på Konstfack, Stig Lindberg. Han, liksom Hertha Hillfon, tillhörde
banbrytarna för det personliga uttrycket och mot ett dyrkande
av handaskickligheten. Konstfack saknade en glashytta på den
tiden så istället ingick ett par veckors besök på
de stora bruken i Småland. Mest såg studenterna fram
emot besöket i Boda. Höglund hade precis slagit igenom
och alla tjusades av hans person. Bertil var samma andas barn: levnadsglad,
med enorm skaparkapacitet och en färgstark personlighet.
Från
och med 1963 fick Höglund sällskap av Vallien som en de
ledande glaskonstnärerna i världen. Att det blev Åfors
för Bertil berodde på att bruket saknade en konstnär
samt att det leddes av samme man som anlitat Höglund, Erik
Rosén, legendarisk direktör under 30 år:
- De fick chansen då de fick utveckla sig och pröva sig
fram. Jag stöttade dem och tänkte långsiktigt.
Boda
fyllde 100 år 1964 och bruket fick tillfälle att manifestera
sina produkter på NK i Stockholm. Där visades Bertils
första kollektioner upp. Bland det första som han gjorde
i konstglasväg var en graverad glasbubbla monterad på
en träsockel som sedan köptes av Nationalmuseum.
Vallien
omsatte sitt synsätt på konst och sina erfarenheter från
USA- tiden i det praktiska arbetet i Åfors. Han saknade erfarenhet
av materialet men kompenserade det med ett nyfiket experimenterande
i hyttan. Likt Höglund provade han nya tekniker för att
finna nya uttryckssätt. I skålar, fat och flaskor tog
han tillvara på materialets naturliga skulpturala egenskaper.
Exempelvis har glasmassan fått svälla ut i de formblåsta
flaskor han gjorde under hela 60-talet. Den fyrkantiga basen bildar
en effektfull kontrast mot den runda överdelen. På dekorationssidan
uppfann Bertil en ny metod. Med snickarlim, istället för
skurna mallar, fick han större frihet att styra mönstret
på glasämnet. Med limmet formade han en myriad av säregna
mönster som vid sandblästring återigen skapade kontrastverkan,
den skrovliga blästrade ytan mot det rena och klara glaset.
För
honom var det blästrade glaset inte tänkt att vara vackra
prydnadsföremål utan självständiga konstverk.
Denna tanke var kontroversiell under 1960-talet. En intensiv debatt
fördes om vad som var hantverk och vad som var konst. Bertil
Valliens argument uppmärksammades mest då han på
ett tydligt och övertygande sätt förklarade sina
bevekelsegrunder. Till tidskriften Form sa han 1965 följande:
"
Handaskickligheten är bara ett medel som aldrig får bli
ett självändamål. Tvärtom försöker
jag själv komma bort från den rena hantverksskickligheten.
Den kan ofta bli till en bundenhet i skapandet. Om man är alltför
driven i en viss teknik innebär det gärna att man fixeras
vid den. Man blir virtuos, helt enkelt. Det blir en teknisk skicklighet
som är känslokall, som inte har någonting av upplevelse
utom ett uppvisande just av handaskickligheten. Ja, jag tror att
hantverket t.o.m. ligger många i fatet. De är helt enkelt
för bra. Dom hamnar så småningom i manér.
Själv tecknar jag t.ex. ofta med vänster hand bara för
att komma ifrån den skicklighet som övats upp i höger
hand. Det finns en romantik inom svenskt konsthantverk, särskilt
inom keramiken, ett slags materialälskande keramiker som har
levt på ett vackert material, som har några vackra glasyrer,
en vacker lera som de kan behandla och bränna. Det har varit
tillräckligt för många. De har glömt det känslomässiga
innehållet, det har bara blivit ett förevisande av materialet.
Man kan jämföra detta med att samla stenar på stranden
som i sig själva är så fantastiskt vackra. Utväljandet
av stenarna kan ju också vara en konst, men jag tror att det
finns en tendens, i alla fall upplever vi det på det viset,
att man gärna vill komma ifrån den här materialromantiken
och ge grejerna ett värde som är mera medvetet än
materialromantiskt. "
Ett avgörande
steg mot glas som konst tog Vallien när han började experimentera
med en för glasindustrin en relativt okänd teknik, sandgjutning.
Inom keramikkonsten var det Anders Liljefors som brukade tekniken
till sina stengodsskulpturer. Vallien tog intryck av Liljefors teknik
och han ville pröva den i Åfors. Därmed inleddes
en ny era i glaskonsten med helt nya skulpturala möjligheter.
Samtidigt började också en mödosam väg att
lösa de problem med tekniken. Sandgjutning är ett noga
förberett lagarbete. Den röda och fuktiga sanden placeras
i metallbox dagen innan gjutningen ska ta vid. I sanden trycks en
träform ner och i det hålrum som bildats av formen bearbetar
Bertil ytan med färgpulver och figurer som ska inneslutas av
glasmassan. När det sedan är dags för gjutning arbetar
hyttlaget snabbt och koncentrerat. Hettan är mycket stark av
de många skopor med glas som hälls i hålrummet.
Man bränner gasol på skulpturen för att förhindra
avsvalning. Glasgjutning är över på några
minuter och nu väntar den mest kritiska delen, kylningen. Länge
var det problem med ojämn temperatur i kylugnen. Två
tredjedelar av produktionen var spruckna efter de tre veckorna i
ugnen. Numera går det betydligt bättre, tack vare datastyrning.
Vallien
gjorde sina första sandgjutningar 1963. De första skulpturerna
från 60-talet har ett primitivt uttryck. Glasmänniska
(1964) och Ren kraft (1965) tillhör de tidigaste exemplen.
Tekniken hade då bara tagit de första staplande stegen.
Den femtio centimeter höga Ren kraft är ett gammalt
träd eller en människa som spänner sina muskler.
Glasets skrovliga yta och den enkla formen anknyter till en förhistorisk
tid. 1967 gjordes en serie mobila skulpturer som tillhör bland
de mest fascinerande Vallien skapat. Gudinnan N vet ingen
vem det är. Hon lät sin vagn falla ner fullastad med gåtfullhet
och mystisk kraft.
Det dröjde
inte länge för Bertil Vallien att slå igenom. Han
fick omedelbart fin kritik i tidningarna. Sverige hade fått
en ny fixstjärna vid sidan av Erik Höglund. De många
tidningsurklippen från 60-talet vittnar om en person och ett
konstnärskap med stor massmedial genomslagskraft. Kritikerna
är mycket positiva och ett ord som ofta förekommer i artiklarna
är "överväldigande": Förutom de traditionella
beskrivningarna från utställningarna
finns också kostideologiska inlägg från Bertil.
Han var glaskonstens främsta talesman i debatten om konst och
konsthantverk. I slutet av 60-talet blev hans inlägg alltmer
kritiska. Från och med 1967 började den gängse synen
på det förfinade och hantverket att krackelera. Bertil
gav Form, Swedish Modern och materialälskarna två rejäla
käftsmällar. Dels med Ungt glas på NK 1967 tillsammans
med den likasinnade finländske kollegan Oiva Toikka och dels
med hans åsikter i boken Hantverkets 60-tal från 1968.
USA och Australien var de länder som mest uppmärksammade
Vallien. En New York-tidning kallade honom en " Swedish
Rebel" som uppskattade " ugly beauty". I Australien
gick han under epitetet " The Glass Man" i samband
med en utställning där 1968.
Symptomatiskt
nog deltog Bertil i utställningen Feel it 1968 som visades
på Nationalmuseum och på Museum of Contemporary Crafts
i New York. Tillsammans med Olle Adrin, Erik Höglund, arkitekterna
Gustaf Clason och Eric Sörling samt tonsättarna Leo Nilsson
och Ralph Lundsten skapade han en utställning som betonade
känslan istället för funktionen. Feel it var
en miljö skapad utifrån en synskadads känsla av
rummet. Bertil bidrog med speglar och utställningen gick helt
i linje med hans uppfattning av konst: kommunikation mellan betraktare
och verk och en upplevelse utan gränser mellan funktion och
innehåll.
1960-talet
innebar för svensk glaskonst en genombrottstid för ett
friare uttryck. Med Vallien på arenan fanns det ingen återvändo
till den gamla traditionella stilen. Med sin sandgjutningsteknik
fann han en helt nyskapande plattform att skulptera fritt ifrån.
Under de följande årtiondena skulle han fördjupa
sitt konstnärskap.
|
Bertil
i sin ateljé på Åfors glasbruk, 1965.
Blästrade
skålar från mitten av 1960-talet.
Blästard
bonbonjär, 1965.
Stilleben
av Bertils konstglas, omkring 1964. Foto: Ola Terje.
Blästrade
och graverade flaskor. Foto: Arne Wolf.
Bertil
förbereder en limtecknad vas.
Formblåsta
flaskor, 1967. Foto: Sten Robért.
Ren
kraft, sandgjuten skulptur från 1965. Foto: Ola Terje.
Gudinnan
N, sandgjuten skulptur från 1967.
Toys
for Prince, 1967. Foto: Per Larsson.
Hög
formblåst vas, 1968. Foto: Sten Robért.
|